Taskforce voor treinverbinding

Economie 15 reacties 4 min. leestijd

Er wordt een internationale Taskforce opgericht die zich sterk maakt voor betere en snellere treinverbindingen in de grensregio’s, waaronder Weert – Hamont – Antwerpen (personenvervoer). Dat heeft het Benelux-parlement afgelopen vrijdag besloten tijdens een vergadering in het Provinciehuis in Maastricht.

De Taskforce moet ook werk maken van betere aansluitingen, het vereenvoudigen van de kaartjesverkoop en uniforme ticketprijzen. Gedeputeerde Hubert Mackus, verantwoordelijk voor openbaar vervoer, laat in een reactie weten blij te zijn met het besluit. “Goed openbaar vervoer in de grensregio’s is van groot economisch belang. Goed voor het toerisme, goed voor de arbeidsmobiliteit en goed voor de consument. We proberen met het project Eurekarail verschillende spoorlijnen nieuw leven in te blazen of te verbeteren. Het besluit van het Benelux-parlement is een mooie steun in de rug.”

Vergadering

Het Benelux-parlement vergaderde voor het eerst sinds de oprichting in 1955 in Maastricht. Dat was niet toevallig. Belangrijkste agendapunt was het verder aanjagen van grensoverschrijdend treinverkeer, één van de beleidsterreinen van het parlement. “Waar kun je daarover beter praten dan in Maastricht”, aldus gouverneur Theo Bovens in zijn welkomstwoord aan de parlementsleden. “In het hart van de Benelux, voorloper van de Europese Unie. Precies 25 jaar geleden is in deze Statenzaal het Verdrag van Maastricht getekend. Het debat over Europa is nooit klaar. Grensoverschrijdende verbindingen zijn essentieel.”

Bindend

Het Benelux-parlement bestaat uit 49 parlementsleden: 21 leden van de Eerste en Tweede Kamer Nederland, 21 leden van het Belgische federale parlement en de gemeenschaps- en gewestparlementen en 7 leden van Luxemburgse Parlement. Het parlement werkt actief samen met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. De aanbevelingen van het Benelux-parlement zijn bindend voor de nationale regeringen. Dat geldt ook voor het voorstel om een Taskforce op te richten, een aanbeveling die zonder tegenstemmen werd overgenomen. “Over de grens reizen moet zo eenvoudig mogelijk zijn”, lichtte het Nederlandse Benelux Parlementslid Rens Ramaekers toe. “Om over de grens te kunnen werken, wonen, bij familie of vrienden op bezoek te gaan of gewoon te genieten van de omgeving. Maar ook als we het veelvuldig vliegverkeer over kleine afstanden willen indammen, is goed internationaal spoorvervoer een duurzaam alternatief.”

EurekaRail

De Provincie Limburg werkt actief samen met Provincie Noord-Brabant om onbegrensd treinreizen te bevorderen. Hiertoe is het programma EurekaRail opgezet dat zich richt op grensoverschrijdend treinreizen. Het programma EurekaRail heeft inmiddels de eerste successen geboekt, zo kreeg het Benelux-parlement te horen. Zo is een Europese subsidie toegezegd voor een verdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Aken, is er in het regeerakkoord steun toegezegd voor reactivering van de spoorlijn Weert-Hamont en maakt de Duitse regering middelen vrij voor verdubbeling spoor Venlo-Viersen. “Een door de nationale regeringen aangestuurde Taskforce kan voldoende kracht ontwikkelen om concreet werk te maken van onbelemmerd treinreizen over de grenzen heen”, zo meende Benelux Parlementsvoorzitter André Postema.”

Aanbevelingen

Het Benelux-Parlement nam ook aanbevelingen aan op het gebied van grensarbeid, grensoverschrijdende samenwerking bij incidenten zoals de Fipronil-kwestie en duurzame mobiliteit.

Meer informatie: http://eurekarail.net/voorbereiding-belgie-nederland/

Deel dit bericht
15 reacties