Update 19.00u – RTL Nieuws deed onderzoek naar de gevaarlijkste verkeerslocaties in Nederland. Men bracht de locaties in kaart waar in drie jaar tijd minimaal tien ongelukken zijn geregistreerd door politie en Rijkswaterstaat.
Overal in het land zijn van deze zogenoemde ‘black spots’. Zo heeft Weert 5 black spots, te weten:
– Maaslandlaan, Weert
Geregistreerde ongevallen door politie (2014-2016): 11
Aantal slachtoffers: 3
– N564/Suffolkweg Zuid, Kazernelaan, Weert
Geregistreerde ongevallen door politie (2014-2016): 14
Aantal slachtoffers: 1
– Driesveldlaan, Weert
Geregistreerde ongevallen door politie (2014-2016): 10
Aantal slachtoffers: 2
– Maaspoort, Graafschap Hornelaan, Weert
Geregistreerde ongevallen door politie (2014-2016): 14
Aantal slachtoffers: 2
– Kruispunt Beatrixlaan, Maaseikerweg, Weert
Geregistreerde ongevallen door politie (2014-2016): 11
Aantal slachtoffers: 1
Ook buurgemeente Nederweert heeft een black spot. Dat is de N275. Daar werden 10 ongevallen geregistreerd door de politie in de periode 2014-2016. Buurgemeente Cranendonck heeft 1 black spot en dat is de snelweg A2. Daar werden 11 ongevallen geregistreerd waarbij twee slachtoffers te betreuren waren.
RTL Nieuws geeft aan dat niet alle ongevallen geregistreerd zijn. Het daadwerkelijk aantal ongelukken ligt op veel locaties hoger. Veel ongelukken worden echter niet geregistreerd of gemeld bij de politie. Vooral de aanrijdingen waarbij fietsers betrokken zijn, ontbreken vaak in de registratie. Daarnaast wordt bij de registratie niet altijd de exacte locatie van een ongeluk gemeld, maar bijvoorbeeld alleen een straat- of plaatsnaam.
Bekijk de kaart met alle black spots van Nederland via www.rtlnieuws.nl.
Update
RTL Nieuws heeft de ‘black spots’ van haar website verwijderd omdat de resultaten van het onderzoek niet onomstotelijk vast staan. Op de bovengenoemde wegen kunnen dus meer of minder ongevallen hebben plaatsgevonden.
RTL Nieuws doet opnieuw onderzoek. Het bericht op WdG zal online blijven staan en dient als vergelijkingspublicatie in het onderzoekresultaat van RTL Nieuws dat zal volgen.
Als je het moet geloven was Maarheeze in het pre-sluipverkeer tijdperk een slagveld. Wat raar dat we dat niet terug zien.
En wat mij dan, als er preventiemaatregelen moeten worden bedacht, belangrijk lijkt is het antwoord op de vragen hoeveel waren er op een (misschien wel onnodige) rotonde en hoeveel ongevallen een fietser versus auto ongeval waren.
En ook nog: wat heeft zo’n publicatie voor nut als deze al minimaal 1 jaar oud is?
Er kan dan best wel wat verbeterd/veranderd zijn.
de rotondes zijn er nog steeds en de T-splitsing Beatrixlaan – Maaseikerweg is al een crime vanaf daar verkeersmaatregelen zijn genomen “ter verhoging van de veiligheid”. Weert zou eens een onderzoek moeten uitvoeren waarbij wordt bekeken welke genomen verkeersmaatregelen van de laatste zeg 10 jaar de situatie hebben verbeterd, welke gelijk zijn gebleven en welke situatie juist meer ongevallen opleveren. Rotondes aanleggen waar weggebruikers gewoon recht overheen rijden (bv Kerkstraat – Keulerstraat) heeft echt alleen maar nut voor het ingeschakelde onderzoeksbureau en degene die de rotonde mocht aanleggen.