Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten te onderzoeken welke alternatieven er zijn voor het terugplaatsen van de laad- en loskraan aan de Werthaboulevard. De kraan in de oorspronkelijke vorm terugplaatsen, waarbij deze permanent boven het water hangt, blijkt niet mogelijk.
Kraan
De laad- en loskraan stond sinds ongeveer 1929 tegen het gebouw van het Landbouwbelang. De kraan is in 2004 weggehaald vanwege de nieuwbouwplannen bij Beekpoort. In 2015 gaf de gemeenteraad de opdracht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de mogelijkheden van het (volledig of gedeeltelijk) terugplaatsen van de voormalige kraan of het creëren van een verwijzing hiernaar. Daarnaast nam de raad in juni 2017 een motie aan, waarin hij het college opdracht gaf om in 2018 een voorstel te doen voor het terugplaatsen van de kraan.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat heeft bezwaar tegen het terugplaatsen van de kraan. Daarom zal de vereiste watervergunning naar verwachting niet worden afgegeven. De kraan zou in de oorspronkelijke situatie volledig uitgeklapt deels boven de Zuid-Willemsvaart hangen. Het betreft hier een zogenaamde vakwerkkraan. Deze geeft veel radarhinder door valse echo’s. Andere objecten zoals schepen, bruggen en oevers zijn dan niet meer goed zichtbaar en herkenbaar op het scherm van schippers. Tegenwoordig wordt een object over het water zo ontworpen dat er geen valse echo’s mogelijk zijn. De laad- en loskraan voldoet niet aan deze eisen.
Opgeklapt
De enige mogelijkheid is de kraan continue in opgeklapte vorm terug te plaatsten zodat er geen delen boven het water uitsteken. Wethouder Wendy van Eijk: ‘Het terugplaatsen van de kraan waarbij deze in opgeklapte vorm wordt teruggeplaatst doet geen recht aan het bouwwerk. Ik had de laad- en loskraan, als verwijzing naar de historie van onze stad, graag op deze plek in de originele vorm teruggezien. Vanwege veiligheidsredenen is dat niet mogelijk. Daarom gaan we onderzoeken hoe we op een andere manier toch de herinnering aan de kraan levendig kunnen houden. Het creëren van een verwijzing en hergebruik van de materialen in een kunstwerk behoren tot de mogelijkheden’.
Jammer. Heel jammer. Ik ben benieuwd wat er wel mogelijk is.
Ze hadden deze bonk roest meteen af moeten voeren. Nu zit er tonnen in de ‘opslag’ en transport van dit oud ijzer. Laser maar een kopie op een RVS plaat oid
Wat een onzin, of de schippers daar tegenwoordig niet meer zonder radar ‘onderdoor’ kunnen varen. Het kanaal is daar kaarsrecht. Het gaat om de historische waarde en of je die kraan mooi vindt of niet, maar dat is een kwestie van smaak.
Iedereen wist het vantevoren dat het ding nooit meer opgehangen ging worden.
“Iedereen” vindt het mooi, alleen als je zo’n duur appartement gekocht hebt, wil je zo iets nooit voor je raam hebben hangen.
Het ziet niet uit en het enige wat er gebeurt dat er iedere dag 50 duiven op ziiten schijten.
Hetzelfde als de mouttoren in dezelfde straat, slopen dat ding. Maak er vantevoren een mooie foto van en laat het op het gelaserde ding zetten wat nog te duur is voor 25 euro.
Weert in optima forma.
een op zich historische kraan (mi niet mooi , noch bijzonder) verwijderen en niet bedenken wat er mee te doen.
stallen voor tienduizenden euro’s meer en meer roestbak wordend.
en nu nog in een andere vorm hergebruiken, wat uiteraard ook weer het een en ander zal kosten, zonder dat er nog enige historische waarde is.
wees verstandig: verkoop het roest voor een paar tientjes
en de volgende keer wat meer vooruitziende blikken
Enerzijds jammer, anderzijds ook begrijpelijk. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er nog iets moois van te maken is. Dat gevaarte ligt te verroesten naast de milieustraat.
Waarom niet naar het oud ijzer/sloop ik weet het ben cultuurbarbaar. Ik zie geen toegevoegde waarde van dat lelijke ding.
En waarom maar niet meteen alles slopen wat ouder dan 50 jaar is? En als we toch bezig zijn, waarom niet hetzelfde met zaken als het Paleis op de Dam en ook maar meteen alle geschiedenisboekjes weggooien.
Lelijk ding, dat is afhankelijk van smaak. En wat als blijkt dat de Mouttoren functioneel geen toegevoegde waarde heeft, ook slopen?
Wie wil er nou zo’n bonk roest aan zijn of haar dure woning? Het is helemaal verroest door jarenlange opslag ergens. Maak dan een kleine kraan die er hetzelfde uitziet als kunstobject en plaats dat ergens op een pleintje in die buurt.Desnoods met wat onderdelen van deze oude kraan.
De kraan is vrij gemakkelijk te herstellen heb ik me laten vertellen. Een keer zandstralen, in de verf zetten en klaar is kees. Ik ben het met je eens dat de kraan in een andere vorm terug zou moeten komen. Precies daarom mijn eerdere reactie, gemeente kijk wat wel kan.
Veiligheidsredenen 😕 Dae kraen haetj jaore boove ut kanaal gehange en toen kos ut waal….
Gaap!! Tijden veranderen.
Gaap!!! En het kanaal is daar echt zo onoverzichtelijk dat een schipper daar op de radarbeelden moet varen.
Volgens mij weet je nog niet eens hoe een radar werkt!!.
wellicht heeft een boot een langere “rem weg” nodig om te stoppen!!!
en met ons klimaat met regen,sneeuw,mist en soms is het donker buiten heb je waarschijnlijk niet altijd een zicht van 400 meter of meer.
reageer nu niet met een of ander slap argument!! want je zet jezelf te kak.
sry dat ik je mag teleurstellen, maar ik heb waarschijnlijk meer met een radar gewerkt dan de meesten en ja, ik heb zelfs in mijn onbezonnen jaren een binnenvaart opleiding gevolgd en ook een tijd op de Rijnvaart gewerkt.
en dan zo een *** antwoord geven.
je had beter je opleiding kunnen afmaken na 1 semester
🙂
Hubert je kletst uit je nek. Laat de mensen in hun waarde
volgens mij heb jij altijd commentaar op ambtenaren en automobilisten die bij een ongeluk betrokken zijn!!
de pot verwijt de ketel
Idd, zoe breid is ut neet. En ze kinne toch alles inteikenen zoe wie ne navvie ?