Wellicht heb je ze al opgemerkt, de zwarte kabels die op verschillende locaties in Weert op het asfalt zijn aangebracht. Dat is overigens wel een vaker te zien (en te horen), maar afgelopen week zijn ze op opvallend veel locaties aangebracht. Het is ten behoeve van een verkeersmeting.
Wethouder Van den Heuvel vertelt waarom de kabels zijn aangebracht: “De reden dat op vrijwel alle doorgaande gemeentelijke wegen verkeersmetingen worden uitgevoerd, is omdat de gemeente meer inzicht willen krijgen in de intensiteiten (en gereden snelheden) op die wegen”.
De gegevens worden onder andere gebruikt om:
– verkeerskundige analyses te kunnen uitvoeren
– input te kunnen leveren bij ruimtelijke ontwikkelingen
– trends te ontdekken in het wegennet
– input te leveren voor het Regionaal verkeersmodel Midden-Limburg. Een verkeersmodel is een model dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeers- en vervoerstromen.
De komende 3 jaar worden in dezelfde periode op dezelfde locaties verkeersmetingen uitgevoerd. Naast de gemeentelijke telpunten haalt de gemeente ook informatie uit de provinciale telpunten.
Dus alles bij elkaar genomen is het weer weggegooid geld.
Jij moet als data-analyst gaan werken. Er staan nergens feitelijke gegevens anders dan dat de gegevens worden gemeten en jij kunt er al direct een conclusie aan verbinden. Je moet dit op je CV vermelden.
How pas op het is Sinterklaastijd, ZWARTE kabels…
Ik weet niet hoelang die lussen blijven liggen maar op dit moment kloppen de data voor geen meter, een van de drukke verkeersaders is afgesloten.
Zo is nu eenmaal de werkwijze van de gemeente Weert. U kunt dat bedenken, ik kan dat bedenken, doch de planners werken langs elkaar.
Dit is zeker goed om inzicht te krijgen in de autobewegingen in Weert en omgeving. Alleen jammer dat deze nu niet gebruikt kunnen worden als echte nauwkeurige data, omdat er een omleiding zit op enkele trajecten. je krijgt hier dus nu meer verkeer en over 3 jaar minder. Dan kun je niet concluderen dat het verkeer is afgenomen op deze weg.
En in de winter rijden er meer auto’s dan in de zomer. Dus wat is je punt?
Meten is weten
meten dient wel op een manier te worden gedaan die zorgt voor vergelijkbare uitkomsten, m.a.w. als er nu omleidingen zijn mag je er bij de metingen volgend jaar geen conclusies aan verbinden. Dat geldt voor de weg waar de omleiding voor nodig is en de weg waar de omleiding loopt.
Misschien meten ze wel het effect van de omleiding!!