Leerlingen van LVO Weert gaan samen met Stichting de Verbeelding uit Weert en kunstenaars van de stichting Getting up, mooie murals maken op de vier middelbare scholen van LVO Weert: Het College, Het Kwadrant, de Philips van Horne en het BRAVO! College. Begin december prijkt de eerste mural op een grote buitengevel van het BRAVO! College in Budel. Hierna volgt Het Kwadrant.
Doelstelling van het plan is het besef overbrengen dat de gebeurtenissen in het verleden niet veel verschillen met gebeurtenissen in de huidige tijd. Dit wil de stichting bereiken door leerlingen te informeren en inspireren en daarna samen met professionele kunstenaars van de stichting Getting Up per school een blijvende mural te laten uitvoeren.
Naast de murals op de scholen heeft de Stichting samen met kunstenaars al diverse muurschilderingen gerealiseerd in hartje Weert. Daarmee wordt een tweede doelstelling gerealiseerd, namelijk: bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit in Weert en het culturele DNA van de regio op een artistieke manier verankeren in de stad. Zo wordt de geschiedenis van Weert blijvend zichtbaar op de muren van de stad. De muurschilderingen geven het centrum bovendien meer levendigheid en verbeelden het verhaal van Philips van Horne en zijn betekenis voor de regio. Dit artistieke en educatieve initiatief is door Hans Corstjens van stichting de Verbeelding in samenwerking met stichting Getting Up opgezet in het kader van het van Horne jaar in Weert.
Scholenproject
De deelnemende leerlingen verschillen per school in aantal en leeftijd. Zo nemen op de Philips van Horne ca. 60 leerlingen van HAVO-3 en HAVO-4 deel aan het project. Op het College nemen zo’n 30 leerlingen van Koers deel, op het BRAVO! College 18 leerlingen van HAVO-2 en HAVO-3 en op Het Kwadrant hebben alle onderbouw klassen basis/kader meegewerkt aan de schetsen. Hans Corstjens van stichting de Verbeelding is onlangs al bij een aantal scholen langs geweest om in diverse klassen het verhaal van Philips te vertellen. Hierbij worden ook de overeenkomsten met gebeurtenissen uit het heden aangehaald. Op elke school kiezen de leerlingen vervolgens een favoriete gebeurtenis en maken daar een tekening over. Deze dienen ter inspiratie voor de kunstenaars die samen met de leerlingen de mural gaan maken. De scholen bepalen zelf de locatie van uitvoering van de mural.
Ontwerpproces
Tijdens het ontwerpproces hebben de leerlingen zich ingeleefd in hoe het zou zijn als ze zelf in de tijd van Philips van Horne geleefd zouden hebben. Er kwamen dus ontwerpen met graaf Van Horne op een scooter in harnas met een lans als selfiestick, een computerspel met Philips van Horne-figuren, Graaf Van Horne in t-shirt en jeans en natuurlijk de mobiele telefoon met de selfies. Zowel op het BRAVO! College als op Het Kwadrant zijn er samen met de artiesten van Getting Up al enkele ‘winnende tekeningen’ gekozen. Deze worden geheel of gedeeltelijk opgenomen in een door de artiesten opgezet totaalontwerp. Op het BRAVO! College is gekozen voor een ontwerp waarbij Philips van Horne een telefoon vast houdt en een selfie maakt met op de achtergrond het slagveld. De historie verwerkt in het heden. Uiteraard ontbreken ook de kraanvogels van Cranendonck niet.
Realisatie
Het eerste, definitieve ontwerp wordt op 3, 4 en 5 december aangebracht op een grote buitengevel op de binnenplaats van het BRAVO! College. Enkele leerlingen van de school gaan de artiesten daarbij helpen. Daarna volgt Het Kwadrant, alwaar de mural in het Open Leercentrum wordt aangebracht. De overige scholen volgen daarna. Benieuwd? De eindresultaten zijn binnenkort te bewonderen op de websites van de betreffende scholen. Meer informatie over het project in het centrum van Weert is te vinden op www.muurkunstweert.nl.
Volgens mij toch wel een erg persoonlijke mening om te stellen dat die schilderingen bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit in Weert en het culturele DNA van de regio. Maar ja, mijn mening dat dit afbreuk doet aan het karakter van de (binnen)stad is ook persoonlijk, al hoor ik dat geluid toch ook van heel wat meer mensen.