Vandaag rolde er een klassieke Amerikaanse schoolbus het terrein van Risse Groep op. Zo’n donkergele bus die je wel kent uit Hollywoodfilms. Op de zijkant staat een grote bal met de letters ‘Ik ben aan de bal’ erop. De bus staat namelijk symbool voor de aftrap van de bewustwordingscampagne ‘Ik ben aan de bal’ over Duurzame Inzetbaarheid binnen SW-organisaties. Risse Groep heeft de landelijke primeur voor de SW-branche en dat vierden ze vandaag!
Duurzame Inzetbaarheid
Duurzame Inzetbaarheid, veel bedrijven hebben het erover, want de vraag is ‘hoe houden ze hun medewerkers fit, enthousiast en gelukkig, zodat ze nóg langer van ze kunnen genieten?’ Binnen SW-organisaties is de focus op Duurzame Inzetbaarheid misschien nog belangrijker dan in andere bedrijven. Want hoe kunnen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt optimaal gebruik blijven maken van hun talenten en mogelijkheden, zonder beperkingen?
De campagne is op maat gemaakt voor de doelgroep en voor individuele medewerkers, iedereen is namelijk uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Risse Groep bekeek vandaag met de medewerkers hoe Duurzame Inzetbaarheid écht kan gaan leven binnen de organisatie. De bevindingen worden later verwerkt in het programma voor andere SW-organisaties.
Aftrap
Vandaag vond dus de feestelijke ‘aftrap’ plaats van ‘Ik ben aan de bal’, in de vorm van clinics en workshops. Een dag vol inspiratie en bewustwording. Tijdens de aftrap stonden de drie pijlers centraal waarop de campagne rust: ‘Ik blijf groeien, ik leef gezond en ik zorg voor plezier’.
Programma
Tijdens het plenaire deel werden videoboodschappen getoond van collega’s die anderen inspireren omdat ze blijven groeien of gezond leven. Directeur Jan Karel Jobse vertelde de medewerkers waarom ze de campagne eigenlijk starten, vervolgens was er een interactieve presentatie over het belang van bewegen door Esther van den Bor, beweegmakelaar van Punt Welzijn die – net als een aantal medewerkers van Risse Groep – in een rolstoel zit en veel bereikt heeft. Tijdens de infomarkt bleek dat veel medewerkers al enthousiast waren om meer te gaan bewegen!
Medewerkers volgden in groepen clinics over bewegen op maat of gezonde voeding, ze bleken er al allerlei ideeën over te hebben. Ze konden letterlijk een balletje trappen in het bedrijfsrestaurant. Als ze raak schoten kregen ze opdrachten over het thema ‘Ik ben aan de bal’. Het was een lollige boel tijdens de lachworkshop.
Geluk op de werkvloer is eenvoudig: 1 minuut lachen staat gelijk aan tien minuten op de roeimachine! Anderen konden hun kwaliteiten ontdekken of erachter komen wat voor hun nu energiegevers en energienemers zijn op de werkvloer. Verder konden medewerkers rondstruinen over de infomarkt. Ze kregen daar informatie over stoppen met roken, schuldhulpverlening, bewegen en lezen en laaggeletterdheid. Ook was er voor iedereen een gezonde lunch. De reacties waren heel positief en ze gaan allemaal werken aan een gezonder en gelukkiger (werk)leven, waarin ze altijd blijven groeien!
Belangrijk is dat de medewerkers tijdens de hele campagne eigenaar zijn van hun eigen proces. Risse Groep zorgt ervoor dát de medewerker gefeliciteerd wordt om zich te ontwikkelen, maar de medewerker bepaalt zelf wát hij of zij nodig heeft om de beste versie van zichzelf te worden. Als dat lukt, kunnen we nog meer van hem/haar genieten!