Update – De stadsbrug in Weert kampt momenteel met een storing. Het brugdek blijft hangen.
Volgens Rijkswaterstraat trad de storing omstreeks 8.15 uur op. Via het omroepsysteem bij de brug wordt omgeroepen dat er sprake is van een langdurige storing.
Het verkeer wordt geadviseerd om een andere route te kiezen. Vooral de honderden scholieren die elke dag rond dit tijdstip de brug passeren zijn de pineut. Zij moeten met de fiets een over de spekgladde weg een andere route nemen. Monteurs zijn onderweg om de storing te verhelpen.
Update
Rijkswaterstaat meldt dat de storing om 10.27 uur was verholpen.
Ergernis tot en met! Misschien toch maar een monteur in vaste dienst nemen die tevens de taak van brugwachter op zich neemt. Waterstaat zal mogelijk een deel van de kosten willen betalen; vragen staat vrij! Deze belangrijke verbinding moet storingsvrij zijn en niet bij het minste of geringste op storing vallen.
Het is weer zo ver..!!!
De stadsbrug is technisch zeer verouderd, zeker wat betreft het ouderwetse hefmechanisme. Het hefmechanisme in de 4 torens bestaat uit een aantal; katrollen, staalkabels en geleidingen.
Door uitzetting, krimp, wrijving van de staalkabels, katrollen en geleidingen, is het niet mogelijk om dit hopeloos verouderd stukje techniek met moderne software te besturen.
De enige oplossing is om deze houtjes touwtjes techniek …te vervangen door een modern hydraulisch systeem … niet meer heffen ..maar omhoog drukken en omlaag trekken.
Het is maar goed dat de stadsbrug niet het eigendom is van de Gemeente Weert.
Het is niet alleen vandaag dat er 3 onderhoudsbusjes staan van bedrijf Spie….maar dat ze wekelijks onderhoud moeten plegen om dit krakemikkig technisch verouderd systeem in takt te houden..
Zou deze brug ook geinspecteerd worden zoals de overige bruggen en viaducten in Weert.
Sinds dat er stalen geleiders op de brug zijn aangebracht is het niet meer de oude stadsbrug.
De storingen aan de Stadsbrug treden op door een hardnekkig probleem met het hefsysteem. Sinds de veranderingen aan de brug is er bij het minste of het geringste sprake van een onbalans waardoor de brug niet perfect horizontaal blijft tijdens het ophijsen of laten zakken. De software meet dat en schakelt op storing.
De inspecties aan bruggen en andere zogenaamde ‘kunstwerken’ die je aanhaalt hebben met name betrekking op het controleren op kleine scheurtjes in metalen bruggen (metaalmoeheid) en betonrot in voorgespannen betonnen bruggen. betonrot ontstaat wanneer door schade aan het beton (scheuren of afbrokkelen) het wapeningsstaal in het beton bloot komt te liggen en gaat roesten. Dat gaat ten koste van de stevigheid van bruggen en kan in het ergste geval tot instorten leiden.
Met andere woorden, het probleem met de Stadsbrug staat los van de genoemde inspecties die zich op de sterkte van de brug richten.
De Stadsbrug is overigens geen eigendom meer van de gemeente Weert. Rijkswaterstaat heeft enkele jaren terug geëist dat alle bruggen en sluizen in/over haar vaarwegen in het beheer van Rijkswaterstaat zijn of komen. Daaronder valt ook de Stadsbrug.
Kun je als gemeenteraad iets ondernemen tegen Rijkswaterstaat? Er zal toch wel een softwarematige verbetering toe te passen zijn?
Lijkt mij ook. Ik weet dat er vanuit de gemeente aandacht voor is. Maar twee overheidsorganisaties die samen een probleem op moeten lossen… Lang leve de schaalvergroting…
Lijkt mij ook. Ik weet dat er vanuit de gemeente aandacht voor is. Maar twee overheidsorganisaties die samen een probleem op moeten lossen… Lang leve de schaalvergroting…