Video – De N280 tussen Weert en Roermond gaat de komende jaren flink op de schop. Het is niet alleen het vervangen van asfalt, maar er wordt serieus werk gemaakt om de provinciale weg een toekomstbestendige upgrade te geven.
Met de vernieuwing wil de provincie Limburg een aantal knelpunten oplossen, de doorstroming en veiligheid verbeteren en de overlast voor omwonenden verminderen. Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de N280 bij Roermond al in volle gang. Voor de deel N280-west Leudal in Kelpen-Oler en Baexem lopen de procedures nog.
Voordat de eerste schop in de grond gaat zal er nog de nodige tijd verstrijken. Men verwacht dat de realisatie in het najaar van 2021 kan beginnen. De oplevering verwacht men medio 2023.
Animatie
De globale plannen zijn al grotendeels uitgewerkt. Zodra je medio 2023 de Roermondseweg in Weert verlaat rijd je als het goed is een compleet nieuwe Kelperbrug over. Op de weg tussen Roermond en Weert zijn op een aantal locaties de nodige ongevallen gebeurd. Deze locaties worden voorzien van tunnels, turborotondes en ongelijkvloerse kruisingen. Dit alles is te zien in de onderstaande 3D-animatie.
Bekijk de video
Bekijk je dit bericht via de app van WdG? Klik dan hier om de video te kunnen bekijken: https://iwdg.nl/2TPApOm.
En weer wat geleerd ;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ovatonde
Ook bied deze oplossing weinig goeds voor politie brandweer en de ambulances er zijn weinig uitwijk mogelijkheden voor de automobilisten.
Over de gehele lengte van de nieuwe N280 bevind zich een beton ribbelige vluchtstrook. Ook staat er een bordje met een politiewagen met lichtgevend signaal, wat betekend dat er uitwijk mogelijkheden zijn als hulpdiensten moeten passeren, net na de Kelperbrug en beide turborotondes.
Pfff ziet er mooi uit maar bied weinig tot geen verbetering t.a.v. de veiligheid en de verkeers toenamen om die af te voeren. Files blijven door de vele mensen die denken dat ze niet harder dan 60 kunnen rijden en de landbouw voertuigen. Kost weer veel geld wat over de balk gesmeten wordt. Een vierbaans weg is de oplossing niet deze geld verkwistende oplossing.
Ik sluit me aan bij Jason dat ze het beter 4 baans kunnen maken, 1 langzaam voertuig en er ontstaat een giga file want inhalen is lastig met die drukte. Die drukte is dus ook een reden voor vierbaans. Nu het toch geld kost maak het dan in een keer goed en niet met dezelfde gebrekkige capaciteit die het nu ook al heeft. In Roermond is de N280 al 4-baans, maak dat dan over de volledige lengte 4baans,
Ook jammer dat het verkeer vanuit Roermond bij de A2 wel de hondenbot-rotonde mag bypassen richting Eindhoven, maar het verkeer vanaf Maastricht richting Roermond wel over de rotonde moet.
De fietspaden hebben weer onnodig scherpe bochten, niet geschikt voor speed-pedelecs en velomobielen, net zoals bij de Tos rotonde op de N280. Volg de ontwerprichtlijnen voor fietssnelwegen.
en waar laat je de voertuigen voor de landbouwactiviteiten? Dan moet je daar een aparte weg voor aanleggen?
Op het filmpje is te zien dat er een parallelweg naast de nieuwe N280 komt voor gebruik voor langzaam verkeer (45 km voertuigen en tractors).
Net zoals het op de Ringbaanweg-Noord van Weert naar Nederweert en vice versa is, wordt het voor langzaam verkeer op de nieuwe N280 ook verboden. Voertuigen zoals 45km voertuigen en tractors moeten gebruik maken van de parallelweg naast de N280.
Als ik het zo zie, was het voor hetzelfde geld een mooie 4 baansweg geworden
Dan was inhalen toegestaan en mogelijk, en zouden er gevaarlijke situaties ontstaan, nog net even inhalen voor de (turbo)rotondes.
Er ligt een parallelweg naast voor langzaam verkeer.
Wederom staan de beste stuurlui aan wal!! Ff een filmpje kijken en ze kunnen al een offerte vergelijken!!