Quickscan potentie lijn Hamont-Weert

Algemeen Economie Uitgelicht Weert 8 reacties 3 min. leestijd

(Foto’s) Bij het kantoor van Rabobank Weerterland en Cranendonck werd dinsdagavond een quickscan gepresenteerd door de Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv). Deze vereniging deed een aanvullend potentie-onderzoek naar de extra toestroom van reizigers tussen het Belgische Hamont en Weert. Met het onderzoek is zichtbaar geworden dat de potentie van het toekomstig gebruik van de lijn veel groter is dan eerder gebleken.

Rabobank Weerterland en Cranendonck, waar de bijeenkomst werd georganiseerd, ziet als geen ander in dat de realisatie van een verbinding voor personenvervoer een positief financieel effect kan hebben op de samenleving en ondernemers uit de regio. Tijdens de bijeenkomst waren genodigden van o.a. de provincie Limburg en de gemeenten Weert, Hamont-Achel, Pelt en Lommel aanwezig.

Aanpak van het onderzoek

De leden van vTv hebben met enige versterking een veldonderzoek uitgevoerd door het houden van een keten-onderzoek op de P&R parkeerplaatsen bij de NMBS-stations van Neerpelt en Hamont en het NS-station van Maarheeze. Aangezien vanuit Weert de reizigersfunctie ook sterk verweven is met functies van de binnenstad, was het NS station van Weert minder geschikt als onderzoekslocatie. Het station in Weert heeft een regionale functie waar de passagiers door de verschillende mogelijkheden van openbaar vervoer moeilijk te scheiden is. Meer hierover lees je in het rapport.

Nieuwe inzichten

De realisatie van de treinverbinding biedt o.a. ook oplossingen bij de toenemende problematiek van het verkeer wat zich via de weg verplaatst. Denk hierbij aan de dagelijkse files tussen Eindhoven en Weert. Ook maakt de verbinding het mogelijk om via een snellere route uit te komen bij de hogesnelheidstreinen die veelal internationale bestemmingen aandoen.

Het gezelschap gaf al snel aan dat het belangrijk is om in oplossingen te denken en als er een trein gaat rijden voor personenvervoer. Omdat de spoorlijn dan bezet is, is er geen plaats meer voor goederentreinen waardoor de heractivering van de ‘IJzeren Rijn’ erg lastig wordt. De huidige spoorlijn die er ligt is eenvoudig aan te passen voor personenvervoer. Zelfs voor de spanningsverschillen van de bovenleidingen is een passende oplossing voorhanden, zo melden de onderzoekers.

Resultaten van het rapport

De resultaten zijn uitgewerkt in een rapport. Na afloop van de bijeenkomst werd het rapport door voorzitter van vTv Jean Pauwels aangeboden aan Rabobank Weerterland en Cranendonck, Limburgse Werkgevers Vereniging, Limburgse Natuur en Milieu Federatie en VVV Midden-Limburg. De staatssecretaris van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat heeft voor het vervolgproces de opdracht gegeven een Maatschappelijk Kosten Baten Analyse (MKBA) uit te voeren. Het gepresenteerde rapport kan hierbij een bijdrage leveren om zo een beter inzicht te generen voor de te maken afwegingen.

Bekijk de quickscan Vereniging Treinreizigers Vervoer

https://iwdg.nl/2lCdIgQ

Meer informatie: http://www.vtv-treinreizigers.eu

[nggallery id=’8343′]

Deel dit bericht
8 reacties