Onder het motto ‘Ik val op’ start maandag 28 oktober de fietsverlichtings-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Zichtbaar zijn in het verkeer is erg belangrijk. Voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Helaas fietsen nogal wat mensen, vooral jongeren, zonder licht.
“Je fietst niet zonder licht als bewuste keuze of uit principe, lijkt me. De oorzaken zijn meestal het vergeten van de verlichting en gemakzucht. En fietsen zonder licht is erg gevaarlijk,” zegt gedeputeerde Carla Brugman (mobiliteit), tevens voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL).
“Uit onderzoek blijkt immers dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Niet-werkende of gebrekkige fietsverlichting in de donkere wintermaanden verdient daarom extra aandacht.”
Reden waarom ook dit jaar weer extra aandacht is voor de campagne en er de nodige acties zoals fietscontroles en voorlichting op scholen plaatsvinden. Scholen, Veilig Verkeer Nederland, ANWB en de politie werken actief samen gedurende de campagneperiode. Zo wordt in de komende periode door de politie gecontroleerd op adequate fietsverlichting. Wie zonder licht fietst, riskeert een bekeuring van € 55,-.
Het ROVL is een onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. ROVL streeft naar nul verkeersslachtoffers.
Voor meer informatie kijk op www.rovl.nl.
Op het Kwadrant zijn enige weken geleden door Veilig Verkeer Nederland, zo een 300 fietsen gecontroleerd….en de nodige mankementen geconstateerd.
Nu maandag 28 oktober is het Bisschoppelijk College aan de beurt, en dinsdag 29 oktober Philips Van Horne.
Er wordt zeker niet alleen gecontroleerd op verlichting, maar ook of er een werkende fietsbel aanwezig is, remmen goed werken,reflectoren met de juiste kleur aanwezig zijn,banden en spaken in goede conditie zijn , zadel stuur en handvatten goed vastzitten….en de algehele staat van de fiets.
Als de fiets aan alle eisen voldoet, krijgt de berijder van de fiets een OK-sticker om op de fiets te bevestigen.
Feit is en blijft….ook op een perfecte fiets moet je je aan alle verkeersregels houden…anders gaat het alsnog mis
Heb je eindelijk je sticker?