Gisteravond maakten de ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) bekend waar vanuit het Rijk de komende periode in geïnvesteerd gaat worden wat betreft woningen en infrastructuur.
Er wordt geïnvesteerd in de snelwegverbinding A2 tussen Echt (Knooppunt Het Vonderen) en Geleen / Stein (Knooppunt Kerensheide). Hiervoor kan binnenkort het zogeheten tracébesluit worden ondertekend. Ook in de regio Eindhoven waar veel mensen uit Weert werkzaam zijn wordt geïnvesteerd. Het gaat hier om een nieuwe fietsenstalling bij het NS-station en aanpassingen om de verbinding Eindhoven-Düsseldorf en een verdere groei op het spoor mogelijk te maken. Ook komt er een hoogwaardige OV-verbinding tussen het station in Eindhoven en Eindhoven Airport.
Over de verbreding of aanpassing van de snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven wordt overigens geen woord gerept. In de overheidsstukken van gisteravond komt wel de treinverbinding tussen Weert en Hamont (B) ter sprake. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd voor het reactiveren van de spoorlijn tussen Weert en België voor personenvervoer. Op dit moment wordt gewacht op de laatste beslisinformatie, zo meldt minister Van Nieuwenhuizen. In de Kamerbrief over internationaal spoorvervoer, die de Tweede Kamer begin 2020 zal ontvangen, worden de vervolgstappen beschreven en de uitkomsten van de onderzoeken gedeeld.
De onderzoeken betreft o.a. een second opinion over de geraamde kosten voor het elektrificeren van de spoorlijn. Volgens een kostenraming van Prorail zou het heractiveren tussen de €50 en €150 miljoen gaan kosten. Dat zou veel hoger zijn dan in eerste instantie werd verwacht. Maar zijn alle maatregelen die Prorail heeft begroot ook daadwerkelijk direct noodzakelijk? Dat is onderzocht. Tevens is de Belgische spoorvervoerder NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) gevraagd om een business case op te stellen voor de exploitatie van de verbinding.
Begin volgend jaar wordt daarover meer duidelijk.
Ik denk (en hoop) dat het IJzeren Rijn traject blijft zoals het is.
In bovenstaand stuk staat ook al dat er aanpassingen komen om de verbinding Eindhoven – Düsseldorf mogelijk te maken. deze verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf zal altijd via Venlo gaan, omdat er nu al aangepaste treinen vanuit Venlo richting Duitsland (Düsseldorf) rijden. Vanuit Antwerpen kun je dan beter een verbinding maken via Eindhoven en Venlo (waar meer mensen opstappen dan in Weert) naar Düsseldorf, ipv via Weert.
Vanaf Roermond richting Duitsland moet het hele stuk Roermond – Venlo ook aangepast worden, wil men vanuit Antwerpen treinen laten rijden naar Düsseldorf. Via het oude traject door de Meinweg is verboden verklaart en parallel langs de Duitse A52, is door de Duitsers afgewezen.
Ik zie een verbinding Antwerpen – Düsseldorf via Eindhoven/Venlo gaan en niet via Weert/Roermond, ook ivm in de verre toekomst een eventuele HSL treinverbinding te maken tussen Antwerpen en Düsseldorf.
sinds enkele jaren rijdt er een trein vanaf hamont
richting antwerpen centraal
Als het allemaal doorgaat kunnen we liedje van Lei Houben weer meezingen…
Dat ging zo…:
Joa dan goan we mèt de treîn van Wieërt noa Neerpeltj
Mèt inne binne tess unne dikke pak mèt geldj.
Vea stoppe ierst in Buûl aan ût aôd grenskantoër
doa goan vea dûr eine pakke en dan tuffe vea wiër doër…
doa goan vea dûr eine pakke….en dan tufffffffe vea wiër dooooëërr….TOETTTTTTTT
Het orginele liedje van Lei is te vinden op YouTube….
In toetsen “Lei Houben”..dan vind je het wel….en nog veel andere liedjes van Lei.!
Een kostenraming van tussen de 50 en 150 miljoen. Dat is niet één natte vinger maar een heleboel natte vingers!
Helemaal mee eens. Ik heb wel het idee dat Pro Rail het karweitje niet zo ziet zitten. Maar dat is maar een gevoel en ik hoop dat ik het mis heb.
Het karwei zal het hem niet zijn maar die rugzak met de euro`s dragen.