Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat Studio Job de opdracht krijgt een kunstwerk te realiseren van de voormalige laad- en loskraan. De in Weert geboren en opgegroeide Job Smeets heeft internationale faam met het creëren van kunstwerken.
De voormalige laad- en loskraan van het Landbouwbelang is industrieel erfgoed en wordt omgebouwd tot kunstwerk. Dit kunstwerk wordt geplaatst in de buurt van de oorspronkelijke locatie aan de Werthaboulevard met als doel om de herinnering aan het Landbouwbelang en het industriële verleden van Weert levend te houden.
Ontwerp
In het ontwerp is het hart van de laad- en loskraan gebruikt: de besturingscabine, het enige onderdeel dat verbonden is met de mens als bedienaar van de machine. Deze wordt als “reliek” (=stoffelijk overblijfsel) van de oude kraan gedragen door een aantal personen, gekleed als werklui anno 1940. De cabine wordt enerzijds opgewaardeerd door onderdelen uit te voeren in gepolijst brons en anderzijds door het verval te versterken met (visueel) gebroken ruiten (geëtst).
Naast de verwijzing naar het verleden is er in het ontwerp aandacht voor de nieuwe generatie werkenden, die net als de arbeiders in het verleden werken aan de toekomst. Hiervoor brengt Job Smeets een kenmerkend element in, namelijk bloeiende rozen. De klok bovenop de cabine die zowel voor- als achteruit loopt verwijst naar het verleden, maar ook naar het heden. De sokkel waarop het beeld staat is geen losse bakstenen sokkel, maar maakt deel uit van het beeld en wordt ook in de studio vervaardigd (aluminium). ’s Avonds is de cabine van binnenuit verlicht zodat het lijkt “of er iemand thuis is”. De gedachte achter het kunstwerk kent vele lagen, maar ook humor. Het kunstwerk zet aan tot nadenken en discussie; dat maakt het interessant.
Najaar 2021
Naar verwachting wordt het kunstwerk geplaatst in het najaar van 2021. De kosten van €375.000,- worden gedekt uit de €575.000 euro die beschikbaar waren om de kraan te herplaatsen. Het college gaat haar uiterste best doen om nog landelijke subsidies te werven voor de bekostiging van dit kunstwerk.
Ziet er goed uit, en heb er vertrouwen in dat het een mooi werk wordt.
Op de Youtube-pagina van de gemeente staat een video van Job Smeets met uitleg over zijn kunstwerk. Mijn post met een rechtstreekse link wordt niet geplaatst, maar misschien kan de redactie het nieuwsbericht updaten.
Knettergek. Wat vindt de gemeenteraad van deze verspilling?
Jij bent de derde genomineerde voor domste reactie 2019
Krankzinnig als je het mij vraagt om zoveel geld uit te geven aan het opkalefateren van deze roestbak. Iemand moet toch wel niet goed bij zijn hoofd zijn.
Hebben we net Manneke Poep gehad krijgen we dit.
Op Job Smeets website staat meer van dit soort “kunst”. Je moet ervan houden natuurlijk en in je woonkamer durven te zetten, mits je de euro’s kunt missen om zoiets te kopen.
Om deze kunstenaar, in opdracht van onze gemeente Weert, een industrieel erfgoed moedwillig kunstzinnig te laten vernielen in een protserig bling bling ding is echter een brug te ver.
Van de gemeente Kaatsheuvel met de Efteling kon zoiets nog redelijkerwijs verklaard worden maar het College van Weert gelooft ook nog in sprookjes en strooit met €375.000 gemeenschapsgelden. Die job Smeets lacht in zijn vuistje en cashen maar.
Heb me ook eens ingelezen in de beste man, RTL Z maakte een profielschets over hem met de titel ‘Job Smeets maakt bizarre en spectaculaire kunst voor de rijken’. Dit profiel past toch totaal niet bij de aard van de opdracht? Over zijn achtergrond vond ik deze site: https://zakenblad.nl/2015/12/11/job-is-invloedrijkste-kunstenaars-tijd/ Toch opvallend dat de kunstenaar in kwestie geen onbekende is in de Weerter bedrijfswereld en vader projectontwikkelaar op kampershoek was. Hierdoor hoop ik toch dat de gemeente wat meer transparantie, openheid en onderbouwing in de aanbesteding kan geven om alle schijn van belangenverstrengeling weg te nemen.
Verschrikkelijk. Ik zie mezelf als kleine jongen nog onder die kraan doorfietsen, wat groots, wat imposant, wat fier. In steden als Eindhoven (Strijp-S), Tilburg (Spoorzone013 & Piushaven) zie je dat die industriële bouwwerken schitterend bijdragen aan de esthetiek van zulke steden.
In Weert betalen we ons eerst blauw aan de opslag van het bouwwerk, vervolgens laten we het verpieteren bij de milieustraat (wie verzint het om decennia oud ijzer in de buitenlucht neer te leggen???), vervolgens stellen we bij de aanbesteding van de ontwikkeling van de woonruimte aan de St. Willemsvaart als voorwaarde dat deze kraan weer moet worden ingepast, deze voorwaarde schrappen we weer, en nu komen we met deze afschuwelijke en veel te dure oplossing. Als ik mij in deze casus inlees, alsmede die van de Poort van Limburg, Stadshuis, Kazerne, kriebelt het ergens de politiek in te gaan want wat we hier zien gebeuren is echt verschrikkelijk. Ook onder het bewind van de lokale politieke partij Weert Lokaal, doen het namelijk geen haar beter!
Maargoed, over enkele jaren kunnen we weer naar de stembus en bij een gebrek aan beter zullen dezelfde personen die al deze fouten op hun geweten hebben (waar je in het normale bedrijfsleven de laan voor uit wordt gestuurd) toch weer in het zadel geholpen worden. De wereld is een raar iets.
OMG…. Lees het goed… Het is”industrieel erfgoed” dat wordt omgebouwd naar “kunstwerk”.
Zo maakt Weert dus alle nog bestaande nostalgie kapot.
Gewoon preserveren (kosten laag) en “industrieel erfgoed” in ere houden.
PS.. Ontwerp is idd een “gedrocht”
Ik zie alleen maar mannelijke arbeiders, dat gaat nog een probleem worden. Wat een gedrocht van een ontwerp.
De nominatie voor de “Gouden Lambieck ” is met grote waarschijnlijkheid al binnen voor het college van burgemeester en wethouders gemeente Weert.
Heren, zoek hiervoor alvast een prominente plek in de raadzaal want eerlijk is eerlijk, jullie hebben deze met afstand absoluut verdient.
Zonde va het geld. Dat oud ijzer zo duur kan worden wist ik niet.
Had het geld maar aan iets anders besteed.
Is het ontwerp en de uitvoering … Kunst of Kitsch…..
Het zou wat mij betreft in een kleinere uitvoering in een woonwagen niet misstaan..!
Kitsch dus…!!
Ben benieuwd hoeveel mensen die de oude kraan hebben zien werken in dit gedrocht nog iets er van terugzien. Ik in ieder geval niet. En in deze tijd (met mensen die vroeger blij waren met kadootjes van de Sint en Piet en nu door diezelfde Piet aan de slavernij worden herinnerd) moet je ook nog opletten. Hoe noem je mensen die dit soort draagwerk moeten verrichten? Slaven???
https://www.indeed.nl/Medewerker-Spoedeisende-Hulp-vacatures
Jij bent de vierde genomineerde domste reactie 2019.
En jij bent echt een kanshebber
Tegenwoordig is alles kunst, zelfs een banaan aan de muur geplakt.
Tegenwoordig heeft iedereen een mening, zelfs een banaan met een toetsenbord.
De cabine lijkt op een doodskist, gedragen door arbeiders.
Mss staat dat wel symbool voor de gestorven kraan, en smaken verschillen..
Sorry hoor maar 375.000 EURO om een roestige kraan cabine tot kunstwerk om te bouwen . . . .. Waarom betaalt Landbouwbelang deze kosten niet als het hun industrieef ‘erf goed’ is. . .??
Hier heeft gewoon niemand wat aan. . dit is echt weggegooid geld. En geen 1.000 euro weggegooid, nee 1000 x 375 = 375.000 EURO. . . .. Dan kun je er bij zetten dat er 575.000 beschikbaar was en dat het dus mee valt. . NEEN meer dan een HALF MILJOEN voor een roestige cabine is echt AB-SURD. . . . ..
Tel daar nog maar eens bij op wat er destijds jaarlijks aan stallingskosten is betaald, kosten van afbraak en allerlei studies, dan gaan wel richting het miljoen denk ik!