De hulpdiensten zijn woensdagavond gealarmeerd voor een verkeersongeval op de rotonde Limburglaan / Maaslandlaan.
Ter plaatse was een auto in botsing gekomen met een fietsster toen de auto wilde afslaan op de rotonde. De fietsster raakte hierbij lichtgewond. Ze is voor controle overgebracht naar het ziekenhuis.
De automobilist kwam met de schrik vrij. Nadat de gegevens waren uitgewisseld met de politie mocht hij z’n weg vervolgen.
Als iedereen zijn knipperlicht zou gebruiken kun je beter anticiperen. Is deze wel gebruikt dan kan men beter uitkijken.
Ik vraag me af of dat punt te verbeteren is qua verkeersveiligheid. Of is menselijk gedrag te oorzaak?
Een 30 tal meter voor de rotonde,drempels?..of zou dat niets zijn?
Het probleem daar is tweeledig:
1) die “rotonde” is extreem krap uitgevoerd
2) het fietspad is niet vrijliggend
Probleem 1) kun je alleen oplossen door de rotonde groter te maken, maar dat past niet
Probleem 2) zit besloten in de wegenverkeerswet, die bepaalt nl dat fietsers op een rotonde zonder vrijliggend fietspad voorrang hebben. En laat nu de meerderheid van de rotondes in NL géén vrijliggend fietspad hebben (dus daar hebben fietsers geen voorrang). De gemiddelde automobilist kent deze situatie dus onvoldoende goed.