De VVD heeft een amendement OZB ingediend ter voorkoming van te hoge lasten voor de Weerter inwoners. Een amendement is een formele wijziging van een officieel gemeentelijk document.
Voorafgaand aan de commissievergadering ‘Middelen & Bestuur’ van 3 december jl. had de VVD vragen gesteld over de voorgestelde OZB-tarieven. Uit de antwoorden bleek dat de opbrengsten voor de gemeente ongeveer € 229.000,— te hoog waren begroot.
Tijdens de gemeenteraad van 15 december 2020 stelt de raad o.a. de tarieven voor Onroerende ZaakBelasting (OZB) vast. De voorgestelde tarieven zijn gebaseerd op een onjuiste berekening, aldus de Weerter VVD.
De VVD is van mening dat de Weerter inwoner niet de dupe mag worden van deze systeemfout. In haar amendement dat in die vergadering wordt behandeld stelt zij voor de tarieven te baseren op de voorstellen in de vastgestelde Begroting 2021. En hiermee gelijktijdig een zogenaamd “gat in de begroting” te schieten van genoemde €229.000,—.
De VVD doet gewoon haar werk. Het door de heer Goubet aangehaalde argument dat Den Haag ook het budgetrecht bij de raad moet leggen raakt kant nog wal. De gemeenteraad heeft uitloofde van haar entiteit bij wet het budgetrecht voor de begroting van de desbetreffende gemeente. De raad heeft echter ook een kaderstellende rol bij het vaststellen van de begroting. Daar maakt de VVD nu gebruik van door de kaders aan te geven van de begroting. Het kaderstellen vereist dat raadsleden nadenken over een meerjarige strategische visie op de gemeente in het algemeen, en op de verschillende beleidsterreinen in het bijzonder. Wellicht dat in de huidige raad daar het probleem zit. Daarnaast heeft de raad ook nog een controlerende rol. Die is de laatste tijd volgens mij niet veel gebruikt om een en ander bij te sturen. Links of rechts om is het gewoon geen goede zaak dat de raad en het college verkeerde cijfers krijgen. Met de vinger naar Den Haag wijzen is dan de meest gemakkelijke weg om je eigen disfunctioneren te camoufleren. Kijk maar eens goed naar je hand als je een wijzende vinger maakt. Dan wijzen er 3 vingers naar jezelf. Dus…. bezint eer ge begint te roepen.
U heeft grotendeels gelijk wat mij betreft. De strategische visie is hard nodig. De gemeenteraad, ik denk iedere gemeenteraad, heeft de neiging om van alles te willen vanuit haar vertegenwoordigende rol. Met alle goede bedoelingen. Daarnaast heeft de raad een kaderstellende rol en dat staat daar niet zelden haaks op. De tering naar de nering zetten. De raad dient als het water aan de lippen staat te bezuinigen op haar eigen plannetjes om het zo maar te zeggen.
Ik zeg overigens niet dat er geen bezuinigingen nodig zijn. Maar die doen wel altijd ergens pijn. Het liefste haal ik die dan ook op zaken zoals externe inhuur waar Wikuso eerder al een prima reactie op gaf. Ik heb er in het verleden meerde malen op gehamerd dat die externe inhuur zo laag mogelijk moet zijn, dat is een strijd die helaas constant gevoerd moet worden.
Toch blijf ik er tenslotte bij dat het budgetrecht scheef ligt. De gemeente is voor het grootste deel van haar inkomsten afhankelijk van den Haag maar heeft er niks over te zeggen. Ik zie doorlopend het hangen en wurgen om de begroting voor het sociale domein sluitend te krijgen. Toen enkele jaren terug vele verantwoordelijkheden op dat gebied vanuit Den Haag naar de gemeentes gingen kwam wel maar 80% van het benodigde geld daarvoor mee. Gemeente zoek het maar uit.
De gemeenteraad heeft inderdaad het budgetrecht over de begroting. Maar eens gewoon de cijfers er bij pakkend, zo’n drie kwart van de gemeentebegroting bestaat uit de bijdrage uit het gemeentefonds. In het kwart dat overblijft zit bijvoorbeeld de afvalstoffen- en rioolheffing die (terecht) alleen daaraan uitgegeven mag worden. Knoppen waaraan daadwerkelijk gedraaid kan worden zoals de OZB, hondenbelasting, parkeergelden (en zo veel meer is er niet) is maar zo’n tien tot vijftien procent van de totale gemeentebegroting. Als je dat afzet tegen de risico’s die de gemeente op moet vangen, zoals in het genoemde sociale domein dan is er verdomd weinig ruimte.
Kortom, prima dat de VVD de lasten laag wil houden, wie wil dat niet. Maar die rekening komt ergens terecht en is verdomd weinig speelruimte om te voorkomen dat het ergens pijn gaat doen. Dat is het punt wat ik probeerde te maken.
+1 VVD
Dus geen andere Partij was dit opgevallen behalve de VVD, dat ze de burgers weer wilden naaien ?
Alweer duidelijk, geld tekort dus laten we de burger er voor opdraaien via de OZB. Wanneer leren ze bij de gemeente eens te werken volgens het schuldsaneringsprincipe: Niet meer uitgeven dan je inkomsten zijn waarbij je uit die inkomsten ook nog wat opzij moet zetten voor tegenvallers. De “gemeente” vindt het makkelijker om de inkomsten (lees het geld dat ze van de burgers plukken) aan te passen aan wat ze willen uitgeven.
Heel cru gezegd, de mogelijkheden die de gemeente heeft om te plukken van de burgers (verschrikkelijk woord, ik voel me eerder een mens) zijn zeer beperkt. De gemeente kan namelijk alleen een beetje sleutelen aan de OZB, parkeerinkomsten, toeristenbelasting maar dan heb je het wel gehad. OZB-verhogingen zijn altijd tientjeswerk. Voor het overgrote deel is de gemeente afhankelijk van de grillen uit Den Haag. Het ‘gemeentefonds’ is veruit de grootste inkomstenbron van de gemeente. De landelijke overheid financiert het overgrote deel van iedere gemeentebegroting maar het bedrag dat ieder jaar naar Weert komt flippert alle kanten op. De gemeente kan daardoor geen regie voeren op haar inkomsten en maar beperkt op haar uitgaven. De landelijke overheid legt steeds meer taken neer bij de gemeente maar zou dan ook het budgetrecht daar neer moeten leggen. Als de VVD landelijk die systeemfout als grootste partij ook kan tackelen dan kunnen we weer aan de praat!
Als eerste, je voelt je een mens. Prima, ik ook, maar naar mijn mening zijn we voor veel ambtenaren en politici diegenen die voor het geld moeten zorgen zodat zij dat weg kunnen smijten. En is er tekort, dan hebben we nog altijd de mogelijkheid om parkeren, OZB, hondenbelasting, toeristenbelasting ed aan te passen. Als je die mogelijkheid gebruikt noem ik dat plukken. En als het gaat om bezuinigingen bij de gemeente (of een andere overheid) dan gaat het blijkbaar niet om personeelskosten en kosten van inhuren. Ik heb 3 jaar 2 dagen per week voor een Hoogheemraadschap in Rotterdam gewerkt. De kosten waren enkele tonnen per jaar, meer dan ze kwijt zouden zijn geweest als ze mij fulltime in dienst zouden nemen. Toen ik dat aankaartte werd mij gezegd dat ze geen expertise in dienst mochten nemen maar dat er een bijna onbeperkt budget was voor inhuren. Mijn toenmalige werkgever vond dat prachtig. Zo’n zelfde soort verhaal heb ik ook m.b.t. de gemeente Weert toen die mij inhuurde. Daar werd op ons kantoor zelfs tegen de account manager gezegd dat de offerte hoger moest zijn dan normaal want te lage offertes zouden door een overheid direct opzij worden gelegd.
Ik ben het volledig met u eens!
De raad stemt in met de financiering van het nieuwe jaar.
Er is meer vrijheid voor raad en gemeente dan door u wordt geschetst…. een heel groot gedeelte van uw beleidskeuzes hebben wel degelijk invloed. Het is dus niet fair om alleen naar Den Haag te wijzen. Dure afvalverwerking, duur pand, inhuur dure inhuurmedewerkers etc. zijn enkele zaken die betaald moeten worden. Dit vindt zijn grondslag in de gemeentelijke belastingen.
Uw partij is dus ook verantwoordelijk voor het plukken van de inwoners en niet Den Haag. Kijkt u een kritisch naar inhuur van personeel afgelopen jaar ( interimmanagers), duurste afvalkosten van de gehele regio, kosten elektra buiten openingstijden gemeentehuis etc.
https://vng.nl/artikelen/onroerendezaakbelastingen-ozb
Zoals aangegeven kijk ik daar altijd kritisch naar. Ik hoor graag waar die extra door u genoemde ruimte te vinden is. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik ondanks het kritisch lezen van stukken en doorvragen als het ongemakkelijk is, vele miljoenen over het hoofd zie…
Oh ja? Welke vragen heeft u dan gesteld nav de begroting? Volgens mij heeft u toch ingestemd met de begroting?
Afvalverwerking is niet meer van deze tijd. Kost heel veel geld om deze manier van verwerken te handhaven. Kijk eens naar de Rekenkamer in Nederweert over dit onderwerp.
Inhuur personeel. Zoals dure interim-managers bij openbare werken
Energie, gemeentehuis is soms de hele dag verlicht.
Nutteloze projectjes, zoals het plaatsen van de paaltjes maar ook het weghalen daarvan wordt aan de inwoners doorberekend.
Het grote verloop van ambtenaren binnen de organisatie. Kennis gaat verloren en het kost dus tijd en geld om deze kennis weer op te doen. Vervolgens gaat de ambtenaar weer uit dienst.
Financieren van tijdelijke woningen.
Bouwprojecten die verlies draaien.
Stationsplein 3 keer verbouwen
Geen cultuur van afspraak is afspraak binnen de gemeente. Dus veel herhaal verzoeken van inwoners. Afspraken die vergeten worden waardoor schade ontstaat of ingebrekestelling volgt.
Problemen met het AZC en de daarbij behorende financiële schade. Al komt dit niet voor rekening van de locale overheid.
Het plaatsen van nutteloze afval-hoopjes met de tekst ‘ziet het er bij u thuis ook zo uit’ ipv iets aan het afvalprobleem te doen.etc
Welke vragen had u nou gesteld nav de begroting?
Het blijft stil bij Weert Lokaal………….
Den Haag moet bezuinigen dus stoot taken af naar de gemeente met de belofte de kosten te vergoeden (niet lachen aub). De gemeente begint met het uitvoeren van de taken maar het geld uit Den Haag blijkt te weinig (slecht voorbereiden en/of onderhandelen van de VNG?) dus wordt door de gemeente ofwel de taak slecht uitgevoerd of wordt het tekort verhaalt op de burger. Wat ik wel eens zou willen weten is hoeveel ambtenaren op de ministeries zich eerst met die taken bezig hielden en hoeveel er nu daadwerkelijk minder zijn. En voor wat betreft dat budgetrecht, succes als je macht wilt weghalen bij diegenen die die macht hebben. Don Quichotte had daar al een probleem mee.
Ik ben het wederom volledig met u eens en deel uw analyse. En daarom, inderdaad misschien wel tegen beter weten in blijf ik met de beperkte invloed die ik heb, kritisch en strijden voor verandering. Dat valt vaak weg tussen urenlang geneuzel over wegversmallingen en zo maar misschien is dat ook wel het probleem…
We worden weer gewoon genaaid zoals altijd
De gemeenteraadsverkiezingen zijn pas in 2022… Ze zijn wel erg vroeg dit jaar bij de VVD.
Kennen we deze nog? VVD heeft een goede reputatie betreffende verkiezingsretoriek.
Maart 2019
https://www.weertdegekste.nl/2019/03/vvd-brabant-en-limburg-in-actie-voor-a2-weert-eindhoven-fotos/
Januari 2019
https://www.weertdegekste.nl/2019/01/kamervragen-over-aanhoudende-fileleed-a2/
Februari 2017
https://www.weertdegekste.nl/2017/02/tweede-kamerleden-naar-weert-voor-bespreking-problematiek-a2/
Juli 2014
https://www.weertdegekste.nl/2014/07/pleidooi-verbreding-snelweg-a2-eindhoven-weert/
VVD doet ook mee aan de verkiezingen in maart. Door op lokale onderwerpen te reageren hoopt men in de landelijke verkiezingen zieltjes te winnen.