Omdat landelijk gezien de daling van het aantal verkeersslachtoffers is gestagneerd, heeft de minister besloten een investeringsimpuls voor verkeersveiligheid te starten.
Deze investeringsimpuls is een subsidieregeling waarmee o.a. gemeenten 50 procent cofinanciering kunnen ontvangen voor de infrastructurele kosten en uitvoeringskosten van maatregelen die bijdragen aan het verkeersveiliger maken van hun weginfrastructuur.
De gemeenteraad van Weert heeft op 18 december 2019 de nieuwe Mobiliteitsvisie vastgesteld. Momenteel wordt deze visie verder uitgewerkt tot een Mobiliteitsplan inclusief een meerjaren uitvoeringsprogramma. In de uitwerking van de Mobiliteitsvisie naar het Mobiliteitsplan zijn
“verkeersveiligheid” en “lopen en fietsen” twee van de in totaal 5 speerpunten.
Gelet op de reële kans dat de landelijke subsidiepot overvraagt zou worden, heeft het college van B&W in Weert ingezet op realisatie van maatregelen die binnen één jaar uitgevoerd kunnen worden. Hierbij is gekeken naar reeds geplande projecten of door de Raad reeds vastgestelde plannen en reeds geaccordeerde middelen in 2020 en 2021. De Rijksoverheid heeft reeds positief gereageerd op het voorstel vanuit Weert.
Het totale subsidiebedrag bedraagt € 1.277.695 exclusief BTW.
Voorbeelden van projecten
- Kruispuntplateaus binnen 30 km/h zones en 60 km/h zones
- Versterken kommaatregel bij een 30 km/h zone en 60 km/h zones
- Drempels binnen 60 km/h zones t.b.v. veiligheid langzaam verkeer
- Vergroten verkeersveiligheid op diverse wijkontsluitingswegen
- Verbreden van fietspaden / fietsstroken
Verkeersveiligheid, begint bij de verkeersdeelnemer zelf!!
Ik heb toch het gevoel dat, gezien de ongevallen die binnen de 50 km zone gebeuren, rotondes en drempels echt niet veiliger zijn dan gewone kruispunten, zeker niet voor langzaam verkeer. En dan heb je nog de “verhoogde” kruispunten waar je ’s winters als het glad is mooi zijdelings af kunt glijden als je moet afslaan. Heb dat zelf al een paar maal mogen ervaren (t-splitsing Groenenberg / Heiligenberg waar je dan afglijdt met pak weg 20 km/uur en dan kun je remmen en/of sturen wat je wilt maar je glijdt door tot je door een stoepband of een tegenligger wordt teruggekaatst of gestopt. En dan natuurlijk ook nog de nodige drempels waarvan het lijkt of ze zijn gemaakt ten faveure van de autoreperateurs. Mooi voorbeeld is de drempel op de Princenweg (60km zone) ter hoogte van de aansluiting met de Oudesteeg. Als je daar met 60 over rijdt mag je meteen doorrijden naar de garage. Ik weet nog dat ik vakantoegangers had die daar voor het eerst over reden (ik was vergeten te waarschuwen) en die stopten om te kijken of de wagen was beschadigd of de banden lek waren.
Waar heb jij dan leren rijden?
Als ik het mij goed herinner bij een rijschool.
Canton zeker??
Eens kijken hoe WeertLokaal deze opdracht weer flink gaat Verpesten.
Ik zie het kwijl al uit de monden van de adviesbureaus lopen.
Kinne ze weer wat peulkes vur kaupe vur naeve de mezeikerweeg te zette!
Hahaha inderdaad! Of voor in Zwertbrook