Leerlingen en ouders zijn gezamenlijk een petitie gestart onder de naam ‘Nu geen toetsweek Het College Weert’. Met de petitie willen ze de schoolleiding vragen om de geplande toetsweek in de week van 8 februari niet door te laten gaan en een alternatief aan te bieden.
De initiatiefnemers van de petitie maken zich zorgen dat het houden van een toetsweek, met als doel cijfers te verzamelen, voorbij gaat aan de huidige situatie waarin de leerlingen zich bevinden. Volgens hen is het onvoldoende duidelijk wat het effect is van quarantaines en het thuisonderwijs op de leeropbrengsten.
Met de petitie vragen de initiatiefnemers aan de schoolleiding om de geplande toetsweek niet door te laten gaan en een alternatief te bieden, waarin rekening gehouden wordt met het effect van thuisonderwijs op de leeropbrengsten en het welbevinden van leerlingen.
Bekijk de petitie: https://petities.nl/petitions/nu-geen-toetsweek-het-college-weert
een toetsweek heeft meerdere functies. Ja, het kan zijn om cijfers te verzamelen maar net als bij iedere toets zegt dit ook iets over de opgedane kennis en vaardigheden van de leerlingen. Op deze manier is te achterhalen waar (mogelijke) hiaten liggen en als vakdocent kun je daarop inspelen. Sec voor cijfers snap ik de petitie, maar laat school uitleggen wat het doel is van de toetsweek.
Ik dacht eerst dit is gewoon een grap totdat ik dit artikal zag.
Wellicht is het verstandig dat ouders zich melden bij de mentor of teamleider om hun zorgen kenbaar te maken.
Volgens mij, er van uit gaande dat die ouders voldoende er op hebben toegezien dat de kinderen voldoende aandacht gaven aan het thuisonderwijs, mag een toets toch geen probleem zijn. En de school kan op die manier boven water krijgen wat de stand van zaken is als het gaat om de kennis van de leerlingen.