Afgelopen weekend werd door het kabinet bekend gemaakt dat de basisscholen in Nederland weer vanaf maandag 8 februari a.s. open gaan. Onderwijsorganisaties Eduquaat en MeerderWeert hebben echter nog de nodige bedenkingen en vragen. Is het allemaal wel veilig, verantwoord en ook uitvoerbaar? Er wordt daarom gekozen voor een stapsgewijze opening. De ouders zijn vandaag per brief hierover geïnformeerd.
Onderlinge afstanden garanderen
Eduquaat en MeerderWeert hebben besloten om alle scholen vanaf maandag 8 februari weer stap voor stap te openen. Dit betekent dat ze weer teruggaan naar de situatie van vorig jaar maart waarbij ze minder kinderen in de school ontvangen en zodoende de onderlinge afstanden tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten beter kunnen garanderen. Het heeft daarom voor de onderwijsorganisaties de voorkeur om niet direct alle kinderen naar school te laten gaan.
Beproefde variant
Er wordt gekozen voor een eerder beproefde variant om met halve groepen op hele dagen naar school te gaan. Op woensdagen geven de scholen zelf een invulling aan die dag (voorbereiden van lessen, vergaderen, extra ondersteuning, etc.). De daadwerkelijke invulling en uitwerking laten Eduquaat en MeerderWeert over aan de scholen. De ouders worden daar rechtstreeks vanuit de school over geïnformeerd. De noodopvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen, op dagen dat hun kinderen niet naar school kunnen gaan, gaat gewoon door.
In de week na de carnavalsvakantie zal bekeken worden of het onderwijs vanaf 1 maart op deze manier georganiseerd moet blijven. Kunnen ze dan de schooltijden verder uitbouwen of niet? Dat is geheel afhankelijk van de corona-situatie op dat moment.
Waardering
De onderwijsorganisaties spreken hun grote waardering uit over de wijze waarop de ouders de afgelopen periode, samen met hen, invulling hebben gegeven aan het thuisonderwijs. Er is veel van iedereen gevraagd en het is niet altijd gemakkelijk geweest. Door de betrokkenheid en inzet hebben de ouders in deze lastige periode een belangrijke bijdrage geleverd aan het leren en de ontwikkeling van de kinderen.
Dit is een heel goede zaak. Ik juich het toe, dat er een verantwoorde opzet gemaakt wordt. (Al had dit misschien al van te voren gedaan kunnen zijn). Je schiet er helemaal niets mee op, als straks hele klassen steeds 5 dagen in quarantaine moeten gaan, omdat er een leerling of leraar besmet is. Afstand houden in het onderwijs, vooral met jonge kinderen, is een illusie. Bovendien levensgevaarlijk voor oudere leerkrachten en alle leerlingen en leerkrachten, die tot een risicogroep behoren.
Andere beroepen zijn de gehele corona periode doorgegaan. Iedereen wil aan de slag, volgens de landelijke media. Alleen het onderwijs sputtert telkens tegen. Zijn deze werknemers qua gezondheid er slechter aan toe dan de gemiddelde Nederlander. Of zijn ze het werken verleerd.
Ik heb gehoord dat de leerkrachten helemaal niets is gevraagd. Ook voor hun is dit een verrassing. Dit hebben die directeurtjes van Meerderweert en Eduquaat, Frank Cuppers en Patrick Limpens verzonnen.
Ik hoop dat ze worden teruggefloten, of nog beter dat ze zelf terugtreden gezien hun wanprestaties. Zij mogen en kunnen dit helemaal niet beslissen.
Het zijn de ouders die je nu een dubbele baan geeft, niet het onderwijs.
Ik heb een klacht ingediend bij de onderwijs inspectie zij waren niet blij met ze daar willen doen en gaan dit oppakken
Ik ben een beetje klaar met dat geklaag van de leraren. Bij het minste of geringste klimmen ze op het bordes. Thuisonderwijs is niet goed, onderwijs op locatie is niet goed, werkdruk is te hoog, salaris is te laag, men moet geprioriteerd worden voor een vaccin, onvoldoende vakantie en waardering etc.
Bij de meeste beroepen kan er thuisgewerkt worden of kan onderling afstand houden gegarandeerd worden. Kan dat niet, dan mag er ten minste met een mondkapje op gewerkt worden. Dat kan allemaal niet in het onderwijs.
Ik zou ook graag zien dat mijn kinderen weer elke dag naar school mogen, maar ik snap ook wel dat scholen hier enigszins huiverig voor zijn. Degene die bedacht heeft dat kinderen van 10-12 onderling afstand moeten houden heeft duidelijk nog nooit met kinderen van die leeftijd gewerkt.
Het is niet de bedoeling dat basisscholen alleen aan halve klassen fysiek lesgeven, als ze vanaf volgende week weer opengaan. Verschillende scholen maken zich zorgen of het heropenen wel veilig is en overwegen het opsplitsen van klassen. Maar de demissionair onderwijsminister Arie Slob benadrukt dat “alle scholen voor alle leerlingen” open moeten. (Trouw 3-2-2021) https://www.trouw.nl/binnenland/algemene-onderwijsbond-zorgen-van-leraren-en-ondersteuners-worden-niet-serieus-genomen~bb0214ae/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink
Leerlingen hoeven toch onderling geen 1,5 meter te houden, wel tot de leerkracht. Andere basisscholen gaan volledig open. Ongelijkheid neemt hierdoor snel toe. En dan mogen de scholen ook nog de woensdag zelf invullen. Mijn dochter gaat dadelijk 2 dagen naar school, chromebook moet ze inleveren. Hoe gaat ze dan de andere drie dagen thuis werken? Zonder begeleiding?
Wellicht dat ouders meer verantwoordelijkheid kunnen nemen in het (bij)scholen van hun kinderen. Nu wordt veel te snel naar Den Haag of school gewezen.
Voor uitzonderingen (financiële problemen of laaggeletterde ouders) moet natuurlijk altijd maatwerk worden geleverd.
Als de Weerter scholen iets NIET doen dan is het wel hun verantwoordelijkheid nemen. De landelijke regels zijn duidelijk.
Bovendien krijgen ze dit helemaal niet georganiseerd. Leerkrachten moeten les geven aan een halve klas en tegelijk onderwijs op afstand geven. Dat kan dus helemaal niet.
De crisis- noodopvang kan niet meer worden bemand (immers leerkrachten geven les), noch zijn er lokalen beschikbaar (er is immer les). Dus wordt crisisopvang vaak volledig afgeschaft, en worden alle kinderen in de noodopvang maar in een of ander kelderhok gepropt, zonder enige begeleiding.
Meerderweert en Eduqaat kiezen bewust voor deze onwerkbare wijze en leveren dus bewust ver ondermaats onderwijs af.
Ik denk dat er genoeg scholen zijn die op dit moment iets vertikken te doen.
En als ouder sta je voor een voldongen feit dat de school anders beslist dan wat is aangekondigd door de overheid. Want men heeft het altijd over kwetsbare kinderen maar ondertussen zijn alle kinderen kwetsbaar geworden. Het thuisonderwijs dat er nu gegeven is, is absoluut onvoldoende. Uurtje rekenen en een uurtje taal op een scherm. Dit jaar is gewoon verloren voor hen. Met halve dagen gaan zij de schade niet inhalen. Ik vind dit een zeer trieste zaak en hoop dan ook dat Eduqaat en Meerderweert op hun vingers worden getikt.
En wat heb je als ouder gedaan om het niveau thuis op te schalen? (Oprecht geïnteresseerd).
Begeleiden van de kinderen, zo goed als het kan (meerdere uren per dag per kind). Erbij zitten en samen de opdrachten maken. Ik en mijn partner zijn geen onderwijzer. Daarbij nemen de kinderen minder van hun ouder aan dan van een ander. Daarnaast hebben wij beiden een full time baan dat ook moet gebeuren. Dus regelmatig tot laat in de avond het werk bijwerken omdat overdag de kinderen moeten worden onderwezen. Wij kunnen vanuit thuis werken en hebben begrip van de werkgever. Ik denk ook aan andere ouders die niet de mogelijkheid hebben om thuis te werken. Vakantiedagen zijn niet opgegaan want het was niet mogelijk om ze op te nemen. Ik heb eerlijk gezegd geen medelijden met de leraren. Ik hoor hen alleen maar klagen over geen tijd maar mijn kinderen zagen hen max een half uurtje tot drie kwartier per dag op een scherm. Ik vraag mij dan ook af of zij ook van 8 uur tot 22 uur per dag bezig waren.
Dank voor je uitleg! Complimenten dat je dit op deze manier vorm hebt weten te geven. Ik denk dat veel ouders daar een voorbeeld aan kunnen nemen (los van bijzondere situaties natuurlijk).
Half uur tot drie kwartier? Wat zijn de leraren dan in de tussentijd aan het doen? En maar klagen over hou druk ze het hebben.