Ernstige en gevaarlijke verkeersovertredingen wil het kabinet zwaarder bestraffen en de relatief kleine overtredingen in het verkeer juist lager.
Zo wordt bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd van 240 euro naar 340 euro. Tegelijkertijd worden de boetes voor te hard rijden op de snelweg voor de eerste 10 km/u boven de maximum snelheid verlaagd met 15%. Dat heeft de ministerraad besloten op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid.
Op basis van advies van de Commissie Feiten en Tarieven, waarin onder andere experts van de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zitten, worden een aantal zwaardere verkeersovertredingen hoger beboet. De extra boete ontvangsten hieruit worden ingezet om de boetes voor lichtere verkeersovertredingen te kunnen verlagen. Hiermee geeft het kabinet uitvoering aan afspraken in het regeerakkoord.
Verkeersveiligheid
Door aanpassing van het boetestelsel wordt verwacht dat de verkeersveiligheid wordt versterkt door het strenger bestraffen van ernstige verkeersovertredingen. Tegelijkertijd zal de maatschappelijke acceptatie worden vergroot door lichtere overtredingen minder zwaar te beboeten. Voor de verkeersveiligheid is hierbij van belang dat ook de pakkans van verkeersovertreders wordt verhoogd.
Door versterkte inzet van de politie is de afgelopen tijd te zien dat het aantal staandehoudingen gestaag stijgt. Daarnaast wordt door de politie en het OM steeds meer gewerkt met innovatieve vormen van digitale handhaving; bijvoorbeeld door de inzet van camera’s bij het controleren op telefoongebruik in het verkeer. Verder is het aantal trajectcontrolesystemen in Nederland uitgebreid en staan deze niet alleen meer op snelwegen, maar ook op provinciale N-wegen waar relatief veel ongelukken gebeuren doordat er te hard wordt gereden.
Aantal hogere en lagere straffen op een rij
Behalve de hogere boete voor het vasthouden van mobiele (communicatie)apparatuur, worden onder meer ook de volgende feiten zwaarder bestraft:
- Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 140 euro naar 210 euro.
- Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig van 240 euro naar 340 euro en overhevelen naar het strafrecht.
- Het vervoeren van minderjarigen zonder gordel verhogen van 140 euro naar 210 euro.
Naast dat kleinere snelheidsovertredingen onder de 10 km/u lichter worden bestraft, gaat ook de sanctie omlaag op onder ander de volgende feiten:
- Het veroorzaken van onnodig geluid met een motorrijtuig 390 euro naar 240 euro.
- In- en uitstappende passagiers voorbijrijden zonder hen de gelegenheid te geven in- of uit te stappen van 390 euro naar 240 euro.
- Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats van 390 euro naar 300 euro.
- Ook wordt de bekeuringsvrije voet ingevoerd voor de eerste 3 kilometer snelheidsoverschrijding op de 130 km/u wegen. Op alle andere wegen geldt die bekeuringsvrije voet al. Nu wordt de uitzondering voor snelheidsovertredingen op 130 km/u wegen weggenomen.
De aanpassingen in het verkeersboetestelsel worden later dit jaar via een algemene maatregel van bestuur (AMvB) aan de Tweede Kamer voorgelegd.
“In- en uitstappende passagiers voorbijrijden zonder hen de gelegenheid te geven in- of uit te stappen”
Huh? Wat bedoelen ze hier mee?
Typisch gevalletje van achter een bureau iets verzinnen en dat dan ook nog in een wet opnemen. En dan tegen Nederlanders blijven zeggen dat ze worden geacht de wet te kennen. Zelfs diegenen die rechten hebben gestudeerd hebben de boeken nodig om alles op te zoeken.
Typisch Nederland, wetten uitvinden en toepassen en de burger maar slopen en uitpersen. Er zijn leuker landen om te wonen.
Hoe vaak lees je dat niet; “typisch Nederlands”… Natuurlijk is het hier veel slechter dan elders, in het land dat in de top 10 staat op de lijst “gelukkigste landen ter wereld”.
Ik denk dat we nog een paar plaatsjes hoger stonden als we niet zo veel van die “typische Nederlandse” azijnzeikers hadden.
Wellicht kunnen die emigreren naar Burundi of Syrië…
Het is een best logische verkeersregel. De uitstappende passagier kan niet ‘even wachten’ met uitstappen en is dus aangewezen op het verkrijgen van voorrang van bijvoorbeeld fietsers. Ook heeft passagier meestal onvoldoende overzicht om de verkeerssituatie voldoende te overzien.
Ik was bekend met deze regel, maar raadpleeg dan ook meerdere keren per dag de boeken.
Dat je met een GROTE boog om de betreffende auto heen moet rijden.
Passagiers die uit/in een tram of bus stappen, hebben voorrang. Daar doelt deze passage op.
In de praktijk komt het voor dat passagiers op het fietspad terecht komen bij het uitstappen uit de bus (meestal niet op de rijbaan). De fietser moet dan voorrang verlenen.
In steden waar de tram aanwezig is, komt het echter voor dat de passagiers op/aan de rijbaan uitstappen. Ook dan hebben de uitstappende passagiers voorrang.
Officieel heeft zelfs een overstekende voetganger voorrang als hij uit de bus stapt en voor de stilstaande bus oversteekt.