Politiek in Weert bespreekt nieuwe citymarketingstrategie

Algemeen Politiek Weert 3 reacties 4 min. leestijd

Meer inwoners, bezoekers en bedrijven naar Weert trekken, dat wil de gemeente Weert bereiken met een citymarketingstrategie en het optuigen van een nieuwe organisatie. Het Centrummanagement en de Backoffice VVV Weert zouden dan in deze nieuwe organisatie moeten opgaan.

In de commissievergadering van 30 maart sprak Adri Gaakeer, bestuurslid van de stichting Centrummanagement en voorzitter van BIZ Ondernemers binnenstad, zijn bezorgdheid uit. “We zitten in een pandemie. Is dit het moment om een nieuwe organisatie op poten te zetten of kunnen we beter de huidige organisatie versterken en zo de ondernemers helpen?” Ook plaatste hij vraagtekens bij de financiële onderbouwing en het tempo waarin het gebeurt.

Reacties politiek

Rob van Dooren (DUS Weert) noemde het voorstel oude wijn in nieuwe zakken en waakte voor een te hoog verwachtingspatroon. “Met citymarketing verwachten mensen een soort Centrummanagement Plus te krijgen met meer activiteiten. Maar daar is onvoldoende budget voor. Met het optuigen van een nieuwe organisatie, maak je Centrummanagement vleugellam.” Jasper Heesakkers (CDA) vroeg zich af wat er anders is aan citymarketing dan aan alle initiatieven van de afgelopen jaren. Denk aan Warm Welkom in Weert en Met ons in Weert.

Suzanne Winters (Weert Lokaal) verduidelijkte dat citymarketing bedoeld is om heel Weert op de kaart te zetten. Niet alleen de binnenstad. “Wij zijn enthousiast en vinden het juist een goed moment om een nieuwe organisatie op poten te zetten. Door de activiteiten van het Centrummanagement door te laten lopen, kan er tegelijkertijd aan een nieuwe organisatie worden gewerkt. Waarna de nieuwe organisatie in januari 2022 vol van start kan gaan.” Wel maakte Weert Lokaal zich zorgen over het uitvoeringsbudget. “Wat krijgen we ervoor terug?”

Lizbeth Steinbach (D66) informeerde of de citymarketingstrategie gedragen wordt door de betrokken partijen. Volgens Fanida Kadra (PvdA) voelen de partners zich gepasseerd. Voor de VVD is het samenvoegen van de organisaties een wens. “Maar wat betekent dat voor de medewerkers”, aldus Marie-Thèrése van den Bergh (VVD).

Betoog wethouder

Wethouder Tessa Geelen hield een uitgebreid betoog. “We zijn in 2019 met dit project van start gegaan. We hebben het zorgvuldig aangepakt en met een brede groep gesprekken gevoerd. Het is zeker geen oude wijn in nieuwe zakken. Dit jaar is een overgangsjaar, waarin de activiteiten van het Centrummanagment doorlopen. Met het gevraagde uitvoeringsbudget kun je een stevige basis bouwen en door al zichtbaar te zijn, kun je anderen enthousiasmeren om aan te haken.”

De wethouder gaf verder aan dat Weert niet stopt met de samenwerking VVV Noord- en Midden-Limburg, maar het lokale gedeelte van de VVV samen met het Centrummanagement wil onderbrengen in de nieuwe organisatie. ”Wat de medewerkers betreft, daar is zorgvuldigheid geboden.” De citymarketingstrategie en het optuigen van een citymarketingorganisatie zijn een bespreekstuk tijdens de gemeenteraadsvergadering van 14 april.


Een bijdrage van Arjanne van Voorst

Deel dit bericht
3 reacties