De Belgische politiek blijft aandringen voor de realisatie van de treinverbinding voor personenvervoer tussen het Belgische Hamont en Weert.
Dinsdagmiddag stemde de commissie mobiliteit van het Belgische Federaal Parlement unaniem in met de resolutie voor het realiseren van een grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hamont en Weert. De resolutie is een sterk signaal voor de Belgische minister en Nederlandse overheid.
“Een heel belangrijke stap! Dit is een heel sterk signaal aan minister Gilkinet om vol te gaan om deze verbinding te realiseren en een signaal voor Nederland om het laatste stukje tot Weert te elektrificeren om de trein te kunnen ontvangen.”
Theo Schuurmans (CD&V en oud-burgemeester Hamont-Achel)
Met deze resolutie wil de Belgische politiek de aandacht vestigen op de grensoverschrijdende verbinding op spoorlijn 19 tussen Hamont en Weert. Die verbinding is volgens hen van belang om de groeiende economische kernen in het noorden van België (Antwerpse en Limburgse Kempen) en Zuid-Nederland (Nederlands Limburg en Noord-Brabant) dichter bij elkaar te brengen. Lokaal is er tussen Belgisch en Nederlands Limburg veel verwevenheid.
Verbinding met Brainport-regio
Het doortrekken van een treinverbinding tussen Hamont en Weert, zorgt er bovendien voor dat er een treinverbinding tussen Antwerpen en Eindhoven ontstaat. Eindhoven is de hoofdplaats van wat Brainport Eindhoven is gaan heten, de economische hotspot in de lage landen waar ook veel Belgische bedrijven en kennisinstellingen mee verbonden zijn. Het dagelijkse verkeer van pendelaars van en naar de regio’s Weert en Eindhoven is groot.
Er zijn dus zowel lokale als bovenlokale opportuniteiten bij een heropening van deze grensoverschrijdende spoorverbinding.
Doel van aangenomen resolutie
Met de resolutie wil men dat expliciet de steun wordt uitgesproken voor de doortrekking van spoorlijn 19 Mol-Hamont naar Weert. Tevens willen de Belgische politiek dat met de Nederlandse collega’s afspraken worden gemaakt om deze treinverbinding zo snel als mogelijk te realiseren en hiervoor middelen beschikbaar komen.
Lees de resolutie via deze link: https://iwdg.nl/3uY3eHN (PDF)
Belgisch Limburg en Nederlands Limburg. Gewoon opengooien en een “eind” maken aan een wel erg lang geleden opzettelijk opgelegde scheiding.
Limburg boppe! (of zoiets?)
Waar wacht onze onnozele politiek nog op ? Of zijn ze net als in het Limburgse parlement goed voor zich zelf aan het zorgen?
Goede infrastructuur is goed voor Weert en de regio….en dit is een zeer belangrijke verbinding voor nu en in de toekomst !
De eerste 2 zinnen slaan nergens op, onze politiek werkt keihard achter de schermen aan deze verbinding.
Bij deze bent u uitgenodigd een vergadering bij te wonen en uit eerste hand te horen hoe de vork in de steel zit.
Uw laatste zin klopt helemaal !
(Niet gauw het bericht gaan editten hè?)
Nou nog de grensoverschrijdende fietsverbindingen aanpakken. Kom op Belgen, te beginnen met LozenKempenweg en WeertersteenwegBocholterweg. Van een fervent fietser.
Het haalt een hoop vrachtverkeer van de weg , je kunt dan met de trein naar Antwerpen .
Zo blij als u bent, dat u met de trein naar Antwerpen kunt gaan, neem ik aan dat u dat dan ook dagelijks doet net als al die vele duizenden anderen, die (spoor)lijn 19 dan financieel haalbaar moeten maken.
Het ging toch het alleen om personenvervoer? 😉
Komen er dadelijk ook 24h per dag gif treinen uit Antwerpen?
Giftreinen ?? die vrachtwagens vervoeren echt niet alleen peperkoek hoor !! die rijden op de weg waar jij ook rijdt ! in de statistieken verongelukken meer vrachtwagens dan vrachttreinen !
wanneer is er in de benelux een vrachttrein verongelukt ??? ik hoor het wel !
Niet gelezen dat Nyrstar meer per spoor wilt gaan vervoeren??
Volgens nyrstar haalt dat 2700 vrachtwagens per jaar van de weg ! En dat is maar een bedrijf !
En toch is railvervoer veiliger .
Maet deej wit zwerte nummerplaten op de weeg zeker ??
de teerling is geworpen……
En nu maar hopen dat de Nederlanders hun ogen en oren open hebben.