Verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt van de gemeente Weert. Met een subsidieregeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het voor de gemeente mogelijk om extra maatregelen uit te voeren die bijdragen aan de verkeersveiligheid. Vanaf volgende week worden er daarom al enkele maatregelen genomen in Weert en de dorpen.
Verkeersmaatregelen
In Swartbroek, Altweerterheide en Stramproy worden enkele bebouwde komgrenzen aangepast, om zo een duidelijke verkeerssituatie en een uniform beeld te krijgen. Deze maatregelen verbeteren tevens de verkeersveiligheid. Daarnaast worden op de Ellerweg enkele snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd om de huidige 60 km/uur -zone te versterken.
Op de kruising Zoomweg – Heltenbosdijk en op de kruising Herenvenneweg – Diesterbaan wordt een zogenaamd kruispuntplateau gerealiseerd. Deze verkeersdrempel verlaagt de snelheid ter plaatse van het kruispunt naar 60 km/uur.
Werkzaamheden
Onze aannemer gaat vanaf 30 augustus aan de slag om deze maatregelen te realiseren. Omdat het om verschillende locaties en werkzaamheden gaat, worden omwonenden rechtstreeks geïnformeerd door de aannemer op het moment dat de werkzaamheden starten. Dan wordt ook de precieze planning en eventuele omleidingsroutes vermeld.
Verkeersveiligheid is prima, echter je kunt het ook overdrijven. Ik rijd dagelijks door Swartbroek en kom op een stuk van nog geen km 8 verkeersdrempels tegen. Van de week hebben ze de laatste in deze serie weggehaald, hoera hoera. Nu krijgen de heren subsidie en jawel hoor het enige wat ze kunnen verzinnen zijn drempels.
Zijn de bewoners hierin gekend? Volgens mij dient de gemeente (opdrachtgever) een aantal voorwaarden in acht te nemen VOORDAT wordt aangevangen met werkzaamheden. Zo zal onder andere de opinie van omwonenden van de locatie moet worden meegewogen in het besluit een drempel/verkeersplateau aan te leggen. Dit om achteraf te voorkomen dat er overlast door de nieuwe situatie wordt veroorzaakt.
Is het daar zo onveilig dan. Wat is de achterliggende motivatie.