DHL Supply Chain verdubbelt zijn aanwezigheid op bedrijventerrein Kampershoek 2.0 in Weert. Aanpalend aan het huidige distributiecentrum dat eind 2021 zijn deuren opende, wordt er wederom gebouwd. Daartoe sloeg wethouder Wendy van Eijck in het bijzijn van DHL Supply Chain en hightechbedrijf ASML een eerste paal in de grond.
De uitbreiding van het distributiecentrum wordt een nieuwe Europese hub van het in Veldhoven gevestigde ASML waar DHL al geruime tijd opslag en distributie voor verzorgt. De logistieke behoefte groeit mee met de wereldwijde groei van het hightechbedrijf.
Het huidige deel dat enkele maanden geleden opende, biedt plaats aan verschillende klanten en hier heeft ASML ook al een deel van de hal in gebruik. Werkzaamheden zijn gestart op het bouwterrein en de nieuwbouw wordt in maart 2023 opgeleverd.
De ingebruikname is gepland voor de start van de zomer, over precies een jaar. De DHL-campus zal dan werkgelegenheid bieden aan 150 mensen uit de regio.
Duurzaam distributiecentrum
Ook deze uitbreiding wordt gebouwd volgens de BREEAM Excellent duurzaamheidsstandaard, wat van deze panden de meest milieuvriendelijke gebouwen voor DHL Supply Chain in Nederland maakt. Het tweede warehouse zal ruim 45.000 m2 meten; om en nabij 9 voetbalvelden, wat tot 5.000 kg per vierkante meter kan dragen. De zwevende verdiepingen in het warehouse, bijna 4 voetbalvelden groot, kunnen tot 1000 kg per vierkante meter dragen.
Zware producten
Het distributiecentrum is daarmee zeer geschikt voor de opslag van zware producten. Deze 13 voetbalvelden aan ruimte wordt een werkplek waar gezond en veilig werken centraal staat. Natuurlijk licht en robotica voor indoor vervoer zijn daar een goed voorbeeld van. Het kantoorgedeelte dat 2.100 vierkante meter beslaat, wordt ingericht volgens de WELL Core Gold standaard.
Bij de bouw en exploitatie van het distributiecentrum staat efficiënt energieverbruik voorop. Zonnepanelen op het dak gaan voorzien in de energiebehoefte, het pand wordt gasloos en geïsoleerd, slimme meters en bewegingssensoren minimaliseren het verbruik van energiezuinige LED-verlichting.
Het wordt er allemaal niet mooier op in het landschap met al die grote ´dozen´ maar ja, alles voor de economie
Vergeet niet dat iedereen die dit leest hieraan ook een bijdrage levert .
Eens, het is niet fraai maar het had toch al die bestemming.
Het grote nadeel van vooruitgang
Danm vindt ik die zonnepanelen die her en der in het landschap staan nog een graadje erger. Zie bijvoorbeeld op de Bocholterweg richting Belgische grens, dat noem ik landschapsvervuiling.