Om de noodzakelijke investering aan Nederlandse kant van de grond te tillen is 7 juni een petitie namens de Provincie Limburg, de Gemeente Weert en de Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv) aangeboden aan de Ondervoorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat Fahid Minhas.
De petitie, met Klimaatrapport, een besparing van de CO2 equivalent van de jaarlijkse CO2 opname van 450.000 bomen, werd aangeboden door de Burgemeester van Weert, Raymond Vlecken met steun van Gedeputeerde Maarten van Gaans. Samen met de Voorzitter Vereniging Treinreizigers Vervoer, Jean Pauwels, en oud-Burgemeester van Hamont-Achel Theo Schuurmans namens de betrokken Belgische gemeenten legden zij daarna hun stukje van de eveneens aangeboden spoorpuzzel. Het laatste stukje was voorbehouden aan Ondervoorzitter Minhas. Zijn bijdrage maakte de puzzel letterlijk compleet.
Voor de inontvangstneming waren de fractiewoordvoerders Caroline van der Plas, Boer Burger Beweging, en Lisa van Ginneken, D66, met de Ondervoorzitter meegekomen. Zij gaven aan dat het voltooien van deze grensoverschrijdende spoorlijn door elektrificatie van de lijn past bij de ambitie van hun partij dat internationale reizen over midden lange afstanden voortaan per spoor plaats vinden.
Het wachten is nu op het vervolg, de kamerbehandeling waar dit grensoverschrijdende project aan de orde komt. De lijn zou in ieder geval op de agenda moeten staan van de Commissievergadering na zomerreces van de Kamer. Dan kan ook de financiële puzzel compleet worden gemaakt.
De “Randstedelijke elite” hebben meer oog voor hun eigen problematiek….dan de problematiek onder de rivieren en het noorden van het land….
RANDSTEDELINGEN EERST…!!!
Maar uitendelijk zal de beoogde verbinding er komen….
Tja, het enige nut van deze verbinding is goederenvervoer van Antwerpen naar Duitsland.
De verbinding tussen Roermond en Duitsland kan nooit meer over de oude IJzeren Rijn route via de Meinweg.
Twee andere opties zijn er dan nog mogelijk:
– Een totaal nieuwe spoorverbinding langs de Duitse A52, wat meerdere tientallen tot honderden miljoenen extra gaat kosten.
Duitsland heeft dit plan trouwens tot 2035 in de ijskast gezet en het is tot dan niet bespreekbaar.
– Vanaf Roermond de bestaande verbinding gebruiken naar Venlo en daar de bestaande verbinding naar Duitsland nemen. Dan moet wel de Roermond/Venlo verbinding totaal vernieuwd worden, wat ook miljoenen extra gaat kosten.
Dan kan men beter de bestaande verbinding vanuit Antwerpen, via Eindhoven, naar Venlo, aanpassen.
Nee, goederentreinen via Weert, gaat het hem van wegen de gigantische extra kosten, niet worden.
Ook moet nog aangetekend worden dat de drie landen (Duitsland, België en Nederland) een totaal verschillend voltage hebben, waardoor (DE, BE en NL) treinen niet gewoon de grens over kunnen steken. Vandaar dat er ook voor een Belgische personentrein vanuit Hamont, een Belgisch traject moet worden aangelegd tot Weert station.