Er werd zondag iets na middernacht groot alarm geslagen vanwege een ontspoorde trein tussen Weert en Kelpen-Oler.
Op het traject tussen Weert en Roermond was een Intercity-trein ontspoord. Volgens een eerste schatting van ProRail zaten er ongeveer 500 reizigers in de trein. Dat aantal werd later bijgesteld naar 250 personen. Het waren hoofdzakelijk jongeren die naar een feest in Eindhoven en de Kermis in Weert waren geweest.
Er werd door de meldkamer opgeschaald naar een GRIP-1 situatie. Er kwamen uit voorzorg meerdere brandweervoertuigen, ambulances en politie-eenheden ter plaatse. De trein stond nog rechtop en volgens ProRail was enkel het voorste deel van de trein ontspoord.
Spoorstaaf tussen de rails
Hulpverleners die op de Schoordijk in Weert ter plaatse waren zagen nabij de spoorwegovergang een spoorstaaf op een vreemde plek tussen de rails liggen.
Bij de spoorwegovergang was ook goed te zien waar de trein was ontspoord. De spoorwegovergang was beschadigd geraakt en op de meest vreemde plekken lag ballast (stenen). Ook was te zien dat tal van betonbielzen beschadigd waren geraakt omdat daar de wielen van de ontspoorde trein overheen waren gereden.
Het vermoeden is dat een spoorstaaf, die eerst in het midden tussen de rails lag, door vandalen overdwars op de rails is gelegd. Maar of dat vermoeden klopt zal uit nader onderzoek moeten blijken. Het wordt vooralsnog ook niet bevestigd.
Stil boven de snelweg A2
Nadat de trein was ontspoord kwam deze stil te staan op het viaduct over de snelweg A2 tussen Weert en Nederweert. Volgens getuigen waren enkele reizigers uitgestapt en hadden zij richting de snelweg A2 begeven. Een uiterst gevaarlijke situatie. Er gingen dus ook meerdere politie-eenheden naar de snelweg om de situatie veilig te stellen. De snelweg werd vervolgens afgesloten.
Evacuatie
Er werd vanuit Roermond een evacuatie-trein richting Weert gestuurd. Deze trein stond enige tijd stil op het spoorviaduct over het kanaal Wessem-Nederweert. Eerst moest de snelweg A2 worden afgesloten alvorens de evacuatie kon plaatsvinden. Tevens stond er een bus klaar om de gestrande reizigers op te halen.
Onderzoek en herstel
Hoewel er een vermoeden is van de oorzaak van de ontsporing, moet dat wel nog officieel worden vastgesteld. ProRail en de politie zullen nog enige tijd bezig zijn met het onderzoek Tevens zal het spoor tussen Weert en Roermond hersteld moeten worden. Volgens de NS gaat dit zeker nog tot zondag 18.00 uur duren. Dat is een eerste schatting, dus die tijd is onder voorbehoud.
Update (ingestuurde feedback): Er is geen trein vanuit Roermond die kant opgestuurd als evacuatietrein, maar dit was de trein die al op weg was van Roermond naar Weert. Deze kon door het ongeval niet verder rijden en is tien gebruikt als evacuatietrein.
Bekijk een video via: https://youtu.be/DDabDpO514U
Hopelijk worden de daders snel opgepakt.
Dan moeten er ergens camera’s hangen en dan zijn de daders in het donker waarschijnlijk nog steeds niet herkenbaar.
Of buurtbewoners moeten iets verdachts gezien of gehoord hebben.
Ik acht de kans zeer klein dat er iemand opgepakt wordt.
Treinrails bestaan uit spoorbielzen en spoorstaven (waar de trein over rijdt). De spoorstaven zijn ijzeren staven van enkele tientallen meters. Deze spoorstaven worden aan elkaar gelast en op de spoorbielzen geschroefd. Een slechte las kan een breuk tussen de gelaste spoorstaven veroorzaken (bv door het gewicht van de voorbij razende trein), waardoor ook de verbindingen met de spoorbielzen loslaat.
Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn, want spoorstaven doorzagen of snijbranden, is een hels en langdurig karwei. Iemand moet dat dan opgemerkt hebben.
Dat lassen is iets anders dan de meeste mensen voor ogen hebben, 2 rails die aan elkaar worden gelast doormiddel van thermietlassen (3000°C) vloeibaar ijzer. Ik kan hier geen link plaatsen (spam!)