Hoe kan de Weerter binnenstad weer ‘sexy’ worden?

Algemeen Economie Weert 10 reacties 7 min. leestijd

In Theater de Huiskamer in Weert werd dinsdagavond gepraat over de toekomst van de Weerter binnenstad. De organisatie was in handen van de politieke partijen DUS Weert, CDA Weert, PvdA Weert en GroenLinks. Doel was om een levendige discussie te voeren over de toekomst van het centrum van Weert.

En een levendige discussie werd het zeker. Er werden tal van ideeën gedeeld om de binnenstad weer levendig te krijgen. In een volle theaterzaal gingen ondernemers, bewoners, raadsleden en andere geïnteresseerden met elkaar in discussie.

De grootste zorgen werden geuit over de leegstand in de Weerter binnenstad. Maar zoals het vroeger was, zal het niet meer worden omdat het koopgedrag van de mensen is veranderd. Maar hoe kun je alsnog de binnenstad attractief maken zodat de levendigheid weer terugkeert.

Enkele ideeën: meer aankleding, gratis parkeren, meer betaalbare woningen (voor jongeren) en ruimtes waar jonge ondernemers kunnen starten.

Gastsprekers: Saelmans en HEMA

De avond werd gestart met twee gastsprekers namens Saelmans Makelaardij en HEMA. Samen hebben tientallen jaren ervaring wat betreft hun vakgebied in combinatie met de Weerter binnenstad.

Dolf Geleijns van Saelmans Makelaardij mocht het spits afbijten. Hij is 35 jaar werkzaam in de makelaardij en in die afgelopen jaren heeft hij de stad zien veranderen. Hij ziet kansen voor de toekomst.

De jongere generatie koopt het liefst in een stad waar ze alle merken kunnen krijgen. Weert zit ingeklemd tussen twee grootheden die het gemaakt hebben met een Designer Outlet of een binnenstad waar alle merken vertegenwoordigd zijn. Dan is het echt een opgave voor de ondernemers in Weert om de klanten naar de Weerter binnenstad te trekken.

Sexy genoeg?

Waarom moeten mensen naar Weert komen en blijven komen? Is Weert sexy genoeg? De stad moet aantrekkelijk zijn en blijven. Belangrijk daarbij is volgens Geleijns, de Intercity-verbinding. Als je vervolgens uit de trein stapt moet je een gracht oversteken. Dit is authentiek voor Weert, dat is altijd zo geweest. Waarom komt dat niet terug?

Weert = Eindhoven-Zuid

“We mogen wonen tussen de slimste regio van de wereld (Brainport) en het grootste outletcentrum van Europa. We moeten transformeren naar woonstad waarbij vooral wordt ingestoken op de authenticiteit van de stad”. Dus concreet: wonen in het groen. “We moeten durven zeggen dat we Eindhoven-Zuid zijn, net zoals Amsterdam tegen Zandvoort zegt Amsterdam Beach”.

Expats

Ze zien dat in Weert ook steeds meer expats komen wonen. Ze werken bijvoorbeeld in Eindhoven, maar wonen in Weert in o.a. de complexen die van kantoren zijn getransformeerd naar woongebouwen (oud UWV-kantoor / oud Hermes kantoor / oud Rabobank-kantoor Wilhelminasingel). Deze mensen kopen vervolgens ook producten in de Weerter binnenstad. Dat is ook een kans die verder aangepakt kan worden.

Ondernemerservaring

René Witte van o.a. de HEMA in Weert was de volgende gastspreker. Hij heeft samen met zijn familie al ruim 55 jaar ondernemerservaring in Weert. Ze exploiteren ook HEMA-winkels in andere gemeenten en kunnen dus een vergelijking maken.

Een punt van zorg is dat er de afgelopen jaren een aantal crisissen elkaar hebben opgevolgd. Kunnen de Weerter ondernemers nog wel het hoofd boven water houden? De energiecrisis, de arbeidsmarktcrisis enz. Ook de transportkosten stijgen, dus dat is wel een punt van aandacht.

Weertenaar is negatief

Wat opvalt bij René Witte is dat de Weertenaar vrij negatief is over zijn eigen stad. En dat terwijl mensen van buiten Weert dat niet zijn. “Schitterende stad, mooie elementen, veel te beleven”, zo zeggen ze o.a. ook in reviews op internet.

Wees trots

“We hebben een mooie binnenstad, op de leegstand na waar natuurlijk een oplossing voor moet komen. Maar er staat ook een mooi museum en we hebben een prachtig stadspark. We liggen in een groene omgeving”, aldus Witte. “Wees trots op je eigen stad en kijk ook eens naar de mooie elementen die we hier hebben”, vervolgt hij. Als je trots bent op je stad, dan straal je dat ook uit.

Sla handen ineen

Witte wil vooruit kijken en de handen ineen slaan. Hij wil een samenspel creëren met o.a. de gemeente, ondernemers, citymarketing en andere belanghebbenden. Ze moeten vooral vertellen wat voor moois we allemaal te bieden hebben. De kracht van ieder mooi centrum is dat belanghebbenden met elkaar samenwerken. Betrek de de stakeholders en creëer draagvlak, luidt zijn credo.

BIZ-O wakker kussen

Een concreet plan is om de BIZ voor ondernemers (BIZ-O) weer nieuw leven in te blazen zodat er budget vrij komt om leuke dingen te organiseren en Weert te promoten. Nu is de BIZ niet meer actief omdat ondernemers niet kwamen opdagen bij een stemming over de voortzetting.

Maar wat is een BIZ? Dat is een Bedrijveninvesteringszone (BIZ). Anders gezegd: dit is een initiatief om een collectieve samenwerking van ondernemers in het centrum tot stand te brengen. Samen brengen ze geld in laatje om bijvoorbeeld evenementen te organiseren. Enkele voorbeelden: straattheater, Sinterklaasactiviteiten, het uitdelen van paaseitjes enz.

Enkele ondernemers, verenigd in een bestuur, hebben de handschoen opgepakt en gaan binnenkort op pad om de BIZ-O nieuw leven in te blazen.

Conclusie

Na de gastsprekers hadden gesproken volgde een discussie waarbij stellingen werden voorgelegd. De uiteindelijke conclusie van de avond was dat Weerter ondernemers elkaar meer moeten gaan opzoeken en minder moeten klagen wat anderen fout doen. Zet samen de schouders eronder om de Weerter binnenstad weer sexy te maken.

Deel dit bericht
10 reacties