In Theater de Huiskamer in Weert werd dinsdagavond gepraat over de toekomst van de Weerter binnenstad. De organisatie was in handen van de politieke partijen DUS Weert, CDA Weert, PvdA Weert en GroenLinks. Doel was om een levendige discussie te voeren over de toekomst van het centrum van Weert.
En een levendige discussie werd het zeker. Er werden tal van ideeën gedeeld om de binnenstad weer levendig te krijgen. In een volle theaterzaal gingen ondernemers, bewoners, raadsleden en andere geïnteresseerden met elkaar in discussie.
De grootste zorgen werden geuit over de leegstand in de Weerter binnenstad. Maar zoals het vroeger was, zal het niet meer worden omdat het koopgedrag van de mensen is veranderd. Maar hoe kun je alsnog de binnenstad attractief maken zodat de levendigheid weer terugkeert.
Enkele ideeën: meer aankleding, gratis parkeren, meer betaalbare woningen (voor jongeren) en ruimtes waar jonge ondernemers kunnen starten.
Gastsprekers: Saelmans en HEMA
De avond werd gestart met twee gastsprekers namens Saelmans Makelaardij en HEMA. Samen hebben tientallen jaren ervaring wat betreft hun vakgebied in combinatie met de Weerter binnenstad.
Dolf Geleijns van Saelmans Makelaardij mocht het spits afbijten. Hij is 35 jaar werkzaam in de makelaardij en in die afgelopen jaren heeft hij de stad zien veranderen. Hij ziet kansen voor de toekomst.
De jongere generatie koopt het liefst in een stad waar ze alle merken kunnen krijgen. Weert zit ingeklemd tussen twee grootheden die het gemaakt hebben met een Designer Outlet of een binnenstad waar alle merken vertegenwoordigd zijn. Dan is het echt een opgave voor de ondernemers in Weert om de klanten naar de Weerter binnenstad te trekken.
Sexy genoeg?
Waarom moeten mensen naar Weert komen en blijven komen? Is Weert sexy genoeg? De stad moet aantrekkelijk zijn en blijven. Belangrijk daarbij is volgens Geleijns, de Intercity-verbinding. Als je vervolgens uit de trein stapt moet je een gracht oversteken. Dit is authentiek voor Weert, dat is altijd zo geweest. Waarom komt dat niet terug?
Weert = Eindhoven-Zuid
“We mogen wonen tussen de slimste regio van de wereld (Brainport) en het grootste outletcentrum van Europa. We moeten transformeren naar woonstad waarbij vooral wordt ingestoken op de authenticiteit van de stad”. Dus concreet: wonen in het groen. “We moeten durven zeggen dat we Eindhoven-Zuid zijn, net zoals Amsterdam tegen Zandvoort zegt Amsterdam Beach”.
Expats
Ze zien dat in Weert ook steeds meer expats komen wonen. Ze werken bijvoorbeeld in Eindhoven, maar wonen in Weert in o.a. de complexen die van kantoren zijn getransformeerd naar woongebouwen (oud UWV-kantoor / oud Hermes kantoor / oud Rabobank-kantoor Wilhelminasingel). Deze mensen kopen vervolgens ook producten in de Weerter binnenstad. Dat is ook een kans die verder aangepakt kan worden.
Ondernemerservaring
René Witte van o.a. de HEMA in Weert was de volgende gastspreker. Hij heeft samen met zijn familie al ruim 55 jaar ondernemerservaring in Weert. Ze exploiteren ook HEMA-winkels in andere gemeenten en kunnen dus een vergelijking maken.
Een punt van zorg is dat er de afgelopen jaren een aantal crisissen elkaar hebben opgevolgd. Kunnen de Weerter ondernemers nog wel het hoofd boven water houden? De energiecrisis, de arbeidsmarktcrisis enz. Ook de transportkosten stijgen, dus dat is wel een punt van aandacht.
Weertenaar is negatief
Wat opvalt bij René Witte is dat de Weertenaar vrij negatief is over zijn eigen stad. En dat terwijl mensen van buiten Weert dat niet zijn. “Schitterende stad, mooie elementen, veel te beleven”, zo zeggen ze o.a. ook in reviews op internet.
Wees trots
“We hebben een mooie binnenstad, op de leegstand na waar natuurlijk een oplossing voor moet komen. Maar er staat ook een mooi museum en we hebben een prachtig stadspark. We liggen in een groene omgeving”, aldus Witte. “Wees trots op je eigen stad en kijk ook eens naar de mooie elementen die we hier hebben”, vervolgt hij. Als je trots bent op je stad, dan straal je dat ook uit.
Sla handen ineen
Witte wil vooruit kijken en de handen ineen slaan. Hij wil een samenspel creëren met o.a. de gemeente, ondernemers, citymarketing en andere belanghebbenden. Ze moeten vooral vertellen wat voor moois we allemaal te bieden hebben. De kracht van ieder mooi centrum is dat belanghebbenden met elkaar samenwerken. Betrek de de stakeholders en creëer draagvlak, luidt zijn credo.
BIZ-O wakker kussen
Een concreet plan is om de BIZ voor ondernemers (BIZ-O) weer nieuw leven in te blazen zodat er budget vrij komt om leuke dingen te organiseren en Weert te promoten. Nu is de BIZ niet meer actief omdat ondernemers niet kwamen opdagen bij een stemming over de voortzetting.
Maar wat is een BIZ? Dat is een Bedrijveninvesteringszone (BIZ). Anders gezegd: dit is een initiatief om een collectieve samenwerking van ondernemers in het centrum tot stand te brengen. Samen brengen ze geld in laatje om bijvoorbeeld evenementen te organiseren. Enkele voorbeelden: straattheater, Sinterklaasactiviteiten, het uitdelen van paaseitjes enz.
Enkele ondernemers, verenigd in een bestuur, hebben de handschoen opgepakt en gaan binnenkort op pad om de BIZ-O nieuw leven in te blazen.
Conclusie
Na de gastsprekers hadden gesproken volgde een discussie waarbij stellingen werden voorgelegd. De uiteindelijke conclusie van de avond was dat Weerter ondernemers elkaar meer moeten gaan opzoeken en minder moeten klagen wat anderen fout doen. Zet samen de schouders eronder om de Weerter binnenstad weer sexy te maken.
Wow Omg.
Het ging dus wee over de stenen en dat ze geen inhoud bezitten.
Die inhoud krijg je door cultuur, historie en toerisme. Leuk om af te geven op de Weertenaar die negatief is. Zo zis er binnen de beleidscultuur totaal geen durf en diepgang aanwezig. Durf je nek zelf eens uit te steken. Niet alles komt als initiatief van de burger.
Wat jij met die eerste zin bedoelt is mij niet duidelijk.
Hun nek uitsteken en boter op hun hoofd hebbende ambtenaren , hoe wil je daar iets mee kunnen bereiken, het is onderhand al 10tallen jaren knudde daar met die ambtenaren, na iedere verkiezing wordt het slechter, ze beloven gouden bergen maar ze bedoelen Gouden-belasting bergen voor hun dan kunnen zij weer lekker ons geld verkwisten.
Met Stenen bedoel ik de leegstand waarvan men denkt dat als er maar een winkel of een huurder inzit is het opgelost. En men er vanuit gaat dat het publiek dan wel gaat komen. Nu wil ik niet ontkennen dat tegenwoordig sommige zaken publieks trekkers zijn. Imho echter is het eerder publiek creëren. Dan komen verkopers daar vanzelf op af. En de waarheid is dat Weert een bekendheid kan creëren zo groot dat men gewoon in Weert wil vestigen in verband met de prestige van het aanwezig zijn. Zoals bv elk modehuis in Parijs verlies draait en terug verdiend via zijn internationale parfum waar Paris op staat.
Dat van die Gouden Bergen beloven kan ik helaas niet ontkennen. Zoethoudertjes. Pappen en nat houden etc zijn termen die hier als beleidsstrategie worden uitgevoerd en dat dat is te walgelijk voor woorden inderdaad.
Het ging dus wee over de stenen en dat ze geen inhoud bezitten.
Die inhoud krijg je door cultuur, historie en toerisme. Leuk om af te geven op de Weertenaar die negatief is. Zo zis er binnen de beleidscultuur totaal geen durf en diepgang aanwezig. Durf je nek zelf eens uit te steken. Niet alles komt als initiatief van de burger.
Weert “ sexy” maken .??? Elke week paaldansen op de markt….en meer stringpoint winkels,,,,,,,,
En slumme als verkoper in deze winkel.
Nu kan men natuurlijk een roze bril opzetten en
allerlei ideeën aandragen die niet of heel moeilijk verwezelijkt kunnen worden, beter is toch om met beide benen op de grond blijven staan en de consument, die toch het verdienmodel is, blijven triggeren. Divers winkelaanbod, grote ketens, merken is wat aantrekt.
De stationstraat staat leeg, de munt is beperkt, leegstand tussen de singels viert hoogtij, de
ondernemer heeft Biz de laan uitgestuurd.
De spaarzame acties in de binnenstad heeft
geen magneetfunctie op koopgedrag of alleen in spaarzame pieken. Kijken en niet kopen.
Saelmans heeft een hele donkerroze bril op met zijn gezwets. Die zoekt alleen oplossingen die zijn eigen portemonnee vullen, van winkelstad naar
koopwoningstad. “Weert is Eindhoven-zuid” hoe
verzin je het. Praatjes vullen geen gaatjes, Saelmans.
Dat Weertenaren negatief zijn over hun eigen stad, ik zou het niet durven te beweren. Maar als het voortvloeit uit wat Weert elke dag te bieden heeft aan de inwoners dan treedt verzadiging en gewenning op. Dit in tegenstelling tot de
bezoekers van buitenaf of toeristen die hier komen kijken en of dit koopgedrag beïnvloedt is een open vraag met uitzondering vd levensmiddelen branche.
Tot slot Weert “sexy” maken is niet meer dan een leuke slogan hooguit spitsvondig maar ook ultieme poging op een thinkful whishing .
Wat levendig is in Weert zijn de discussies over de binnenstad, steeds opnieuw.
Dat de winkeliers maar eens op een fatsoenlijk wijze met elkaar omgaan en gaan samenwerken, het is altijd al Haat en Nijd geweest. Er is lange tijd een verschil geweest tussen de Stadse-winkeliers en de winkeliers van buiten de stadsring, men had er een eigen winkeliers-vereniging en ga zo maar door.
Dit is door o.a de gemeente en andere instellingen nooit onder ogen gezien, maar er waren zaken die door de gemeente werden bij-betaald om te blijven bestaan en de heren uitbaters zaten dan meermaals in de week in de Societeit langs het oude gemeente-huis. Het waren voor vele de Stadse Dikkoppen. Dit is maar een klein puntje wat er gaande is of was. Men kan zoveel verbeteren, ook in samenwerking met de gemeente_(indien zij wakker willen worden en zijn)_, begin eerst eens met die verdomd hoge huren te reduceren, zeker de particuliere verhuurders, het is voor velen niet meer betaalbaar en leg eens een oor te luister bij de Weerternaar en mensen op de straat en geef die meningen eens samen. EEN PUNT voor velen is die verrekt dure parkeerprijs in Weert!!!!!!!!!!!!!!!
De dienstregeling van de NS ongunstig aangepast. Daar gaat de helft van de verwachtingen twee dagen later in prullenbak.