Hoog bezoek vandaag in Weert. Twee Belgische ministers, een Nederlandse staatssecretaris, de gouverneur van de provincie Limburg en de regiodirecteur van ProRail waren naar Weert gekomen om zich te laten informeren over de situatie rondom het spoor en station. Dit met oog op de mogelijke reizigersverbinding tussen Weert en het Belgische Hamont.
Na een presentatie in het Weerter stadhuis ging de delegatie samen met burgemeester Schuurmans van Hamont-Achel, burgemeester Vlecken en wethouder Steinbach van Weert naar het NS-station. Ook waren Reizigersvereniging Rover, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer en Vereniging Treinreizigers Vervoer vertegenwoordigd tijdens deze bijeenkomst.
Jarenlang onderwerp van gesprek
De treinverbinding voor reizigers tussen Antwerpen en Weert is al jarenlang onderwerp van gesprek. In 2019 werd berekend dat de aanpassing van 8 kilometer spoor en de uitbreiding van het station in Weert tussen de 50 en 150 miljoen euro zou gaan kosten. Deze hoge kostenraming was voor de landelijke overheid toch even schrikken.
België is er klaar voor
Aan de Belgische zijde van de spoorlijn zijn de aanpassingen gereed. De lijn is de afgelopen jaren tot aan Hamont-Achel geëlektrificeerd. Nu moet het laatste stukje van 8 kilometer tot aan het spoor in Weert nog worden geëlektrificeerd.
Vanuit België waren Georges Gilkinet (Minister Mobiliteit – Federale overheid) en Lydia Peeters (Minister Mobiliteit en Openbare Werken – Vlaanderen) aanwezig in Weert om hun bereidwilligheid kenbaar te maken tegenover Vivianne Heijnen (Staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat). Ook de gemeente Weert en provincie Limburg maakten kenbaar dat ze voorstander zijn van deze reizigersverbinding. Ze hebben er samen ook al miljoenen euro’s voor gereserveerd.
Kostenefficiënt
Tijdens de bijeenkomst werden de resultaten van het onderzoek uit 2019 nog eens op tafel gelegd. Sommige zaken kunnen anders en efficiënter. Enkele voorbeelden: een extra brug over het kanaal hoeft niet. De voetgangerstunnel onder het spoor doortrekken hoeft ook niet. Je kan ook een (rol)trap en lift vanuit de Julianalaan aanleggen. Het waren enkele voorbeelden die de kostenraming met miljoenen omlaag kunnen brengen.
Kansen
Staatssecretaris Vivianne Heijnen gaf aan nog altijd kansen te zien in de reizigersverbinding. Het blijft echter een afweging van kosten en baten. Volgens de berekeningen uit 2019 zouden 800 – 1000 unieke reizigers per dag gebruik maken van de lijn. Maar waarschijnlijk ligt dat aantal hoger. Dit omdat er gebruik is gemaakt van standaardberekeningen. Maar bijvoorbeeld de groei van ASML in Veldhoven kan ook effect hebben op het gebruik van deze lijn. Daar is geen rekening mee gehouden.
April
Momenteel wordt er nog een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse regering. De resultaten worden in april verwacht. Dan moet duidelijk worden of de kosten daadwerkelijk omlaag kunnen en wat het reizigerspotentieel is. Later in 2023 zal de Nederlandse regering bestuurlijk overleg voeren om vervolgens knopen te kunnen doorhakken.
Bekijk een video: https://youtu.be/ovTbGQtiuj0
Denkt er nog iemand aan de bewoners in de Weerter wijken. Die krijgen straks ook goederentreinen met gevaarlijke stoffen langs de deur. Personenvervoer zet de de deur daarvoor open.
Het enige echt hoge bezoek zijn de gewone reizigers. Daar moet het om gaan.
Weer de zoveelste reden gevonden….om nóg eens bij elkaar gekomen…om reisdeclaraties in te dienen…én op kosten van de gewone burger lekker luxe te gaan lunchen…..
Al die onderzoeken en lulkoek naar of het wel of niet rendabel is. Ik las pas geleden nog dat Philips zich in Eindhoven gevestigd heeft mede door de aanwezigheid van een goede spoorverbinding en kijk wat het nu is geworden. Dus een spoorverbinding creëert ook weer economische mogelijkheden.
Limburg moet gewoon veel harder lobby voeren, samen met Brainport Eindhoven . Flink op de trom slaan ook in de landelijke media. Men heeft de mond vol over minder vliegen en meer internationale treinverbindingen. Welk excuus heb je dan nog om hier niet in te investeren vraag ik me af? Buit die troef uit
Tegenwoordig worden besluiten alleen maar genomen op basis van media aandacht er zit geen ratio meer achter. Wie het hardste schreeuwt krijgt gewoon zijn zin. Hoe erg dat op zich ook is
Zo’n grote mond over internationaal. Maar de grens over met openbaar vervoer moet moeilijk blijven wegens historisch gekonkel. Dat nog vol met leugens en onbegrip zit ook.
Indien men in Nederland niet zo met geld zou gooien aan diverse onnodige projecten en o.a asielzoekers en de gemeente eens wat spaarzamer zou zijn dan had men hier al lang een oplossing voor gevonden en zouden er treinen kunnen rijden. De Belgen hebben het al vaker laten zien met o.a de Teuten-expres en men kan voorlopig zeker met diesel-locs deze verbinding uitvoeren.