In het coalitieakkoord is afgesproken dat de motorrijtuigenbelasting voor alle personen- en bestelauto’s wordt hervormd. Vanaf 2030 betalen autobezitters dan niet meer voor autobezit, maar voor het aantal kilometers dat zij met hun auto rijden. Daarvoor is het essentieel om het aantal gereden kilometers betrouwbaar te registreren. Om inzicht te krijgen in geschikte systemen voor deze registratie heeft het kabinet onderzoek laten doen. Dat onderzoek is op donderdag 19 januari aan de Tweede Kamer aangeboden, zo meldt de Rijksoverheid.
Vergelijkend onderzoek
In het onderzoek zijn verschillende systemen voor het registreren van gereden kilometers vergeleken op fraudebestendigheid, kosten, de privacy van de gebruiker, uitvoerbaarheid en gebruikersgemak. Ook is gekeken naar de benodigde stappen om het systeem in te voeren. Het onderzoek laat zien dat er meerdere manieren van registratie mogelijk zijn, die elk voor- en nadelen kennen. Een van de mogelijke manieren om kilometers te registreren is het gebruik van de bestaande kilometerteller. Een andere mogelijkheid is om een speciaal meet- en registratieapparaat (‘kastje’) in de auto te bouwen.
Proces
Om de voor- en nadelen van de verschillende registratiesystemen af te wegen gaat het kabinet over de onderzoeksresultaten in gesprek met belanghebbenden. Daarnaast vindt voor de optie van het gebruik van de bestaande kilometerteller begin 2023 vervolgonderzoek plaats. Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen en de maatregelen die tegen dit gedrag mogelijk zijn. De resultaten van het gesprek en het vervolgonderzoek dienen als basis bij de besluiten over de precieze vormgeving van de kilometerregistratie voor betalen naar gebruik. Medio 2023 start naar verwachting een internetconsultatie over de wetgeving voor betalen naar gebruik. Dan kunnen ook burgers en bedrijven hun ideeën inbrengen. Later zal een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden ingediend.
Evenwichtiger en rechtvaardiger
Door de invoering van betalen naar gebruik worden de lasten van automobiliteit evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld. Betalen naar gebruik levert bovendien een belangrijke bijdrage aan twee doelstellingen. Automobilisten worden met de invoering van betalen naar gebruik gestimuleerd om bewuster hun auto te gebruiken. Daarmee levert betalen naar gebruik een bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het systeem heeft daarmee een positief effect op de verbetering van de luchtkwaliteit en naar verwachting ook op het verminderen van files op de weg.
Een ander doel is het op peil houden van de belastinginkomsten. Door het groeiende aantal elektrische auto’s dalen de inkomsten uit de autobelastingen, omdat voor elektrische auto’s op dit moment geen brandstofaccijnzen en aanschafbelasting wordt betaald. Met de inkomsten uit deze autobelastingen worden voorzieningen zoals de zorg, het onderwijs en het onderhoud van wegen betaald. Daarvoor blijven belastinginkomsten nodig.
Peiling
Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.
Zou het zo kunnen zijn dat als je minder kilometers maakt je danmogelijk goedkoper uit ben?
Dat van die belastingen op rijden in het algemeen… dat wordt steeds meer. Klopt inderdaad. De noodzaak van minderen ook. De twee redenen daarvoor mogen bekend zijn.
Voor roken was er maar een reden maar de maatregelen hebben wel effect gehad.
Er is nog hoop.
Beweeg of wees creatief zou ik zeggen.
Het gaat om een paar dingen:
-Overheid wil de automobilist blijven leegtrekken. Nu gaat dat via accijns op brandstof redelijk goed, maar elektrisch kan je dat ook thuis. Dat vind de roverheid niet fijn.
-Geld verdienen door miljoenen aan onderzoeken van vriendjes uit te geven.
-Geld verdienen door voor miljarden een trackingsysteem te verkopen.
-Volgen van de burger, verkopen van data, spitsbelasting, en andere ‘leuke’ dingen.
-Lijkt me overigens een discriminerend systeem, omdat je op basis van je afkomst moet betalen.
Dat wordt een postadres in Belgie…
Haha, volgens mij kun jij je gaan melden in Kaatsheuvel. Daar hebben ze vast een plekje voor je.
– Discriminerend systeem? dan geldt dat ook voor de hoogte van een verkeersboete ten opzichte van de prijs voor dezelfde boete in Duitsland.
– Verkopen van data? Je vergist je tussen de overheid en Facebook. Wat is het belang van de overheid in data te verkopen?
– Geld verdienen door geld uit te geven? Dat doet alleen mijn vrouw als ze kleren koopt die ze niet nodig heeft, maar het was in de sale, dus ze heeft dan geld ‘verdiend’.
– Geld verdienen door een tracking systeem te verkopen? Wanneer heeft de overheid je iets verplicht te kopen? Wanneer verdienen ze daar geld aan? Voor je coronavaccin heb je ook niet hoeven te betalen.. of ja, misschien indirect via de belastingpot.
Als je dan al mensen wil belasten op basis van gebruik van een auto, wat is er dan eerlijker, makkelijker en meer low-tech dan die belasting verrekenen aan de pomp?
Systemen, kastjes, portalen, uitleesapparatuur…. Dat maakt het allemaal nodeloos gecompliceerd en we weten hoe onze overheid het doet met gecompliceerde projecten… Precies….
Dat zou wel ideaal zijn voor ons grensbewoners. Makkelijker de belasting ontduiken kan niet ?
Probleem daarbij is dat die extra belasting ook omhoog gaat als de brandstofprijs ook omhoog gaat en daar komt ook nog eens bij dat dan meer mensen over de grens zullen gaan tanken.
Waarom zou die extra belasting omhoog gaan als de brandstofprijs omhoog gaat?
Lijkt me logisch als de belasting aan de pomp een percentage is op de brandstofprijs zonder die belasting. Gaat die brandstofprijs omhoog dan gaat dus ook de belasting omhoog want het percentage blijft gelijk.
Bij een belasting die een percentage is op de brandstofprijs klopt dit maar er kan ook een vast bedrag op de brandstofprijs per liter worden toegevoegd. Burgers met zuinige auto’s betalen dan minder. Ook wel een goede incentive in mijn ogen,
Mooie utopie, maar zal door Den Haag niet worden doorgevoerd. Per saldo zullen ze meer belasting binnen willen krijgen dan nu.
Den Haag wil inderdaad altijd meer, rupsje nooitgenoeg…