Vandaag, op 11 februari, is het de Europese Dag van Alarmnummer 112. Niet geheel toevallig op de elfde dag van de tweede maand van het jaar: 11-2.
Europese alarmnummer
Op deze dag wordt er in heel Europa extra aandacht besteed aan de bekendheid van het Europese alarmnummer. Hét nummer dat in ieder land dat is aangesloten bij de Europese Unie en nog een aantal Europese en niet-Europese landen gebeld kan worden in noodsituaties.
In overige landen kennen ze daarnaast nog meer alarmnummers, maar handig aan 112 is nou juist dat het zo universeel is. Uit onderzoek is echter gebleken dat bijna driekwart van de Europese burgers geen kennis heeft over het alarmnummer. Zo weten veel mensen niet precies wanneer ze 112 mogen bellen.
Wanneer mag je 112 bellen?
Het alarmnummer 112 is bedoeld voor levensbedreigende situaties. Situaties waarin iemand daadwerkelijk in nood verkeert en direct hulp nodig heeft. Wanneer je een auto-ongeluk hebt gehad en bekneld zit bijvoorbeeld, wanneer er brand uitbreekt in een flatgebouw of wanneer je een bewusteloos persoon aantreft.
Is er sprake van een situatie waarbij de assistentie van brandweer of politie gewenst is, maar niet direct noodzakelijk? Dan bel je niet 112, maar een algemeen nummer. Bij stormschade bijvoorbeeld, bel je de brandweer via 0900-0904. Tref je ergens langs de weg gedumpte vaten aan? Dan bel je de politie via 0900-8844.
Geen grap
Het is belangrijk om in niet-levensbedreigende situaties het alarmnummer 112 vrij te houden, zodat mensen die echt in nood verkeren direct verbinding krijgen met de alarmcentrale. Voor de grap 112 bellen wordt dan ook absoluut niet gewaardeerd. De politie kan in zo’n geval de gegevens van het telefoongesprek opvragen en volwassenen een boete of gevangenisstraf opleggen. Kinderen krijgen een brief die als waarschuwing naar hun ouders of verzorgers wordt verstuurd; helpt dit niet, dan onderneemt bureau Halt stappen.
Hoe verloopt een gesprek met de alarmcentrale?
Verkeer jij of verkeert iemand in jouw nabijheid wel In een noodsituatie? Bel dan zo snel mogelijk 112. Een 112-centralist zal de telefoon opnemen en meldt zich met ‘de 112-alarmcentrale’. Vertel vervolgens van welke hulpdienst (ambulance, brandweer of politie) je hulp nodig hebt en leg uit waar je je bevindt, door indien mogelijk de plaats en het adres te benoemen. Je wordt dan spoedig doorverbonden met de betreffende alarmcentrale.
Hoewel je je waarschijnlijk in een stressvolle situatie bevindt is het van groot belang dat je je verhaal zo duidelijk en rustig mogelijk probeert te vertellen. Zo kan de centralist een goed beeld schetsen van de situatie en zo snel mogelijk de juiste hulp jouw kant op sturen.
112NL app
Als aanvulling op het alarmnummer 112 bestaat er sinds vorig jaar ook een 112NL-app. Deze app is vooral bedoeld voor mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken of die de Nederlandse of Engelse taal niet goed beheersen. De app biedt echter ook de mogelijkheid om persoonlijke kenmerken in te voeren, die bij een melding worden meegestuurd naar de alarmcentrale. De centralist die je melding oppakt kan je hierdoor beter en sneller helpen. Bovendien deelt de app automatisch de locatie van de melder met de meldkamer, zodat die nauwkeuriger kan worden bepaald. Zo kan bij een terechte 112-melding de juiste hulp nog sneller de juiste kant op worden gestuurd.