Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft antwoorden gegeven op Kamervragen over het bericht ‘Geen snelle oplossing voor de files op de A2’. De vragen werden gesteld door Tweede Kamerlid Koerhuis van de VVD.
Geen verbreding
In de antwoorden wordt duidelijk dat een verbreding van de A2 niet aan de orde is, omdat andere bereikbaarheidsproblemen elders in het land vooralsnog ernstiger worden geacht. De A2 Weert-Eindhoven staat volgens de minister ook niet in de meest recente File Top 50.
Geen spitsstroken
Er zijn ook geen plannen om de vluchtstroken op snelwegen te gebruiken als extra rijbanen tijdens drukke periodes. Wel is er onderzoek gedaan om de vluchtstrook te laten gebruiken door bussen. Dit is beperkt mogelijk, en er zijn aanpassingen nodig aan sommige delen van de vluchtstrook, zoals het aanleggen van vluchthavens en achterdoorgangen bij brugpijlers. Ook zijn er kleine aanpassingen nodig aan de vluchtstrook bij de af- en toeritten en de verzorgingsplaatsen. Bushaltes moeten worden aangelegd bij de aansluiting Valkenswaard voor collectieve vervoersdiensten. Er wordt momenteel besproken hoe dit gefinancierd kan worden. Er wordt ook gewerkt aan een hub bij station Maarheeze.
Stikstof
Het is volgens de minister niet mogelijk om spitsstroken te realiseren. Dit zou namelijk veel geld kosten en er moeten procedures worden gevolgd, vooral omdat het gebied zeer gevoelig is voor stikstof (N2000 Groote Heide). Volgens onderzoek is gebleken dat aanpassingen aan de aansluitingen niet zullen helpen bij het verminderen van files. In plaats daarvan wordt er gekeken naar het verbeteren van de aansluitingen (op- en afritten) om sneller busvervoer op dit traject mogelijk te maken.
Alle en volledige antwoorden kun je lezen via: https://iwdg.nl/413elid (PDF)
Niet in de top 50 van dagelijkse files. Misschien omdat ze deze vergeten te registreren? Een half uur file op de A2 wordt bijna nooit gemeld omdat het dagelijkse kost is. Of zou het komen doordat dit op het Limburgse gedeelte en een klein stukje Eindhoven is? Waar kunnen we files aanmelden?
Aanmelden kan men het beste doen bij regionale radio-zenders. Die zenden het uit en waarschuwen.
Deze week weer eens de trein genomen naar de randstad. 2 treinen gewoon uitgevallen de anderen overvol. Voor de prijs van het retourticket tank ik in België mijn tank bijna vol. Ik zat in een stilte coupe omdat de stroom mensen mij die kant op stuurde. Vanwege de drukte riep de conducteur om dat men ook in de 1e klas kon gaan zitten. Maar als je een telefoontje wilt plegen omdat je te laat bij je afspraak komt gaat iedereen door het lint omdat ik stil moet zijn. Is dit nu het alternatief voor de dagelijkse file? Ik sluit wel achteraan in de rij. Als men eerst het OV eens goed op orde gaat maken, gratis….frequenter….gebruiksvriendelijker, zal de filedruk pas afnemen. Maar ja we leven maar in de provincie en niet in de Randstad.
Goh , moest die nee nu zo lang duren ?
Klinkt als ‘we hebben geen zin’
Files zijn natuurlijk wel milieuvriendelijk
Snap niet waarom er geen plannen zijn om die vluchtstrook gewoon open te knallen, wordt nu al een tijdje over geklaagd, de meeste voor de hand liggende optie is die vluchtstrook open doen, maar daar zijn dan spontaan geen plannen voor. Kun je beter geen antwoord meer geven..
Het doel van de overheid is het aantal auto’s op de weg verminderen. Verbreding van de weg of het opengooien van de vluchtstrook staat hier haaks op.
Het zal steeds vervelender worden om met de auto te forenzen. Hierdoor zal eens steeds grotere groep kiezen voor alternatief vervoer, of een baan dichter bij huis.
Dan moet je niet dat OV uitkleden en die baan dichter bij huis kan pas als de juiste bedrijven er voor kiezen zich dichter bij jouw woonplaats te vestigen.
Eens met je eerste punt, maar je tweede punt is een persoonlijke keuze.
hoezo persoonlijke keuze. Wil je dichter bij huis werken dan moet er toch werk voorhanden zijn in jouw branche. Stoppen met werken en in de bijstand gaan zou inderdaad wel nog kunnen als persoonlijke keuze.
Omscholen is geen optie?
Je zult je een beetje om laten scholen omdat de overheid minder auto’s wilt..
Gaat de overheid dat ook betalen?
Wat, als je zoals ik, in een buitengebied werkt, OV daar geen optie is want geen haltes in de buurt en elke ochtend 10km fietsen door weer en wind ook geen pretje is, dan moet ik maar bij het pompstation om de hoek gaan werken?
Nee, niet omdat de overheid het wil…
Ja, de overheid heeft budgetten beschikbaar voor opleidingen. Kan je gewoon online aanvragen.
Niks moet, want het is een persoonlijke keuze. Daarom kan ik geen antwoord geven op je laatste vraag.
Nee, niet omdat de overheid het wil? Waarom dan?
En dan klopt hetgeen dat je zelf zegt ook niet of wel “Het doel van de overheid is het aantal auto’s op de weg verminderen”
Het STAP-budget is €1.000, voor dat geld heb je geen fatsoenlijke opleiding. In ieder geval niet als je al een opleiding hebt genoten en een goedbetaalde baan hebt. Dus je betaalt dan zelf bij of je doet een significante stap terug in je carrière, beide geen optie als alleen de overheid dit wil.
Ik heb het sterke vermoeden dat de hoofdreden voor die NEE is dat dat gedeelte van de A2 nu eenmaal niet in de randstad ligt.