Budel-Dorplein – Op de Hoofdstraat in Budel-Dorplein is woensdagmiddag een actie gehouden tegen de verkeersoverlast waarmee het dorp sinds een paar jaar te maken heeft. Verschillende bewoners protesteerden tegen de te hoge snelheid waarmee veel automobilisten door Dorplein rijden. En ook het grote aantal vrachtwagens dat het dorp doorkruist is een doorn in het oog.
Ludieke actie
Op de Hoofdstraat was met krijt een zebrapad getekend. Steeds als er een vrachtwagen aankwam werd deze tegengehouden door een tweetal klaar-overs. Buurtbewoners in feloranje hesjes staken dan demonstratief de weg een aantal keren over. De ludieke actie is een signaal aan de gemeente Cranendonck, zo vertelt actievoerster Celina Pustjens. “De automobilisten en de vrachtwagenchauffeurs dwingen we te stoppen. Dan gaan we het gesprek met ze aan en dan bieden we ze een kopje koffie en een wafel aan”.
145 kilometer per uur
Uit metingen is volgens de actievoerders gebleken dat de gemiddelde snelheid op de Hoofdstraat in Budel-Dorplein 64 km/u is. Er zijn zelfs uitschieters geregistreerd van 145 km/u door een auto en 94 km/u door een vrachtwagen.
Maar niet alleen de snelheid is een probleem, aldus Pustjens. Ook het grote aantal vrachtwagens zorgt voor overlast. De verkeersproblemen zijn een aantal jaren geleden begonnen. Met name de haventerminal, de Zinkfabriek en het vrachtverkeer vanuit België zijn hier volgens Pustjens de oorzaak van. “Er rijden hier gemiddeld vijfhonderd vrachtwagens per dag .. We hebben metingen: van 2020 op 2021 is het vrachtverkeer met 40 procent toegenomen”. En deze groei is volgens de actievoerster nog niet gestopt.
In gesprek
De gemeente Cranendonck is van plan om de Randweg-Zuid af te sluiten voor vrachtverkeer. Hierdoor gaat het aantal vrachtwagens dat door Dorplein gaat rijden volgens de bewoners nog meer toenemen. “We zijn wel in gesprek met de gemeente, sinds een jaar, om hier snelheid remmende maatregelen te treffen. Maar die gaan niets doen aan het vele vrachtverkeer hier”.
Wethouder
De verantwoordelijke wethouder, Marcel Lemmen, is ook een kijkje komen nemen tijdens de actie in Dorplein. Voor de camera’s van alle aanwezige pers wil hij geen reactie geven, zo liet de gemeente ons vooraf weten. Wel kregen we van hem een schriftelijke reactie. “Aandacht vragen voor verkeersveiligheid – op een veilige wijze zoals in Budel-Dorplein, is altijd goed. Daarom ben ik vandaag ook aanwezig: om de zorgen die er nu leven op te halen, met mensen in gesprek te gaan en om te zien wat deze actie teweeg brengt ..“. Op de vraag wat de gemeente kan betekenen voor de actievoerders, als het gaat om het terugdringen van het vrachtverkeer in Budel-Dorplein, antwoordde de wethouder: “Hiervoor hebben we met de werkgroep verkeer in Budel-Dorplein gezamenlijk een maatregelenpakket opgesteld. Deze maatregelen richten zich op het minder aantrekkelijk maken van de route Hoofstraat door Budel-Dorplein. Daarnaast werken we nog aan aanvullende maatregelen om het vrachtverkeer via de Havenweg en Kempenweg richting A2 te sturen. De aanvullende maatregelen die worden overwogen richten zich op objecten als: wegversmallingen, drempels, het aanpakken van kruisingen en veilige oversteekplaatsen. Maar denk ook aan het inrichten van 30 km-zones”.
Geen vertrouwen
Dat de wethouder zijn gezicht heeft laten zien wordt door de actievoerders gewaardeerd maar veel vertrouwen in de gemeente Cranendonck hebben ze niet. “Alle andere kernen hebben jaren terug al snelheid remmende maatregelen gekregen. Dorplein heeft nog steeds helemaal niks”.
Scheuren
In verschillende huizen langs de Hoofdstraat zijn de laatste tijd scheuren ontstaan. Bewijzen dat dit een gevolg is van de grote verkeersdrukte kunnen de bewoners niet. Maar dat het een met het ander te maken heeft staat voor hen wel vast.
In deze video nemen we een kijkje bij de actie tegen verkeersoverlast in Budel-Dorplein: https://youtu.be/sUvWz07yVr0
Fijn om als inwoner van Weert te lezen hoe een wethouder uit een buur gemeente zijn probleem wil overhevelen. Goed idee om alles via de Kempenweg naar Weert en naar de A2 te sturen. Kunnen de genoemde 500 vrachtwagens aansluiten bij de file op de randweg die er elke dag al is door het vrachtverkeer van de Lidl en alle andere bedrijven die op het industrieterrein aan beide kanten van het kanaal liggen. Hopelijk heeft onze wethouder van verkeer dan het lumineuze idee om alles om te leiden via de Kempenweg terug naar Budel. Ik begrijp het probleem maar het probleem verschuiven is geen oplossing. Hopelijk blijven ze wakker bij de gemeente in Weert.