De afgelopen weken is er het nodige te doen geweest omtrent de organisatie van evenementen in Weert. Verschillende organisatoren hebben bij Weert Lokaal geklaagd over het moeizame proces bij de gemeente.
De partij vindt het van groot belang dat er een duidelijk, transparant en efficiënt proces is voor het aanvragen van evenementenvergunningen, zodat alle betrokken partijen weten waar ze aan toe zijn. In de begroting van 2023 heeft de raad bovendien financiële middelen vrijgemaakt voor de aanstelling van een evenementencoördinator, maar het lijkt erop dat deze coördinator nog niet optimaal functioneert als schakel tussen organisatoren, belanghebbenden en de gemeentelijke organisatie.
Weert Lokaal hecht veel waarde aan het organiseren van evenementen in Weert, vooral omdat deze vaak door vrijwilligers worden georganiseerd. Daarom heeft de partij een aantal vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders:
- Welke evenementen worden jaarlijks in Weert georganiseerd en in welke categorieën vallen deze evenementen?
- Op basis van welke criteria vindt de classificatie van evenementen plaats?
- Hoe verloopt het proces van aanvraag tot vergunningverlening en welke afdelingen zijn hierbij betrokken?
- Wat zijn de afgesproken termijnen voor de afhandeling van vergunningsaanvragen?
- Hoeveel medewerkers communiceren met aanvragers en zijn zij dagelijks bereikbaar? Is het college op de hoogte van het feit dat niet alle aanvragers een ontvangstbevestiging ontvangen na het indienen van een aanvraag? En dat aanvragers actief de status van hun aanvraag moeten blijven opvragen, terwijl dit een groot risico met zich meebrengt voor de organisaties vanwege de gemaakte kosten, mocht de vergunning niet worden verleend? Ook is de slechte bereikbaarheid van behandelaars onder de aandacht gebracht.
- Zijn de eisen voor aanvragers bekend voor elke categorie van evenementen?
- Wordt er na afloop van een evenement een evaluatie gehouden met de aanvragers? En zo ja, binnen welke termijn vindt deze plaats?
- Is het mogelijk om bij jaarlijks terugkerende evenementen de benodigde formulieren te beperken? Indien niet, wat is dan de onderbouwing hiervan? Waarom moet bij een jaarlijks terugkerend evenement telkens opnieuw een veiligheidsplan worden opgesteld, terwijl de situatie waarin het evenement plaatsvindt niet is veranderd?
- Zijn de toegekende fte’s door de raad volledig ingevuld?
- Welke rol vervult de evenementencoördinator op dit moment?
- Weert Lokaal wil graag een afspraak maken met de betrokken portefeuillehouder om deze kwesties verder te bespreken en te streven naar verbeteringen in het proces rondom evenementenorganisatie in Weert.
Lees de volledige brief via: https://bit.ly/450Zmr4 (PDF)
We schrijven 24 Mei j.l., 2 maanden geleden dus.
Op het GemeenteHuis wordt een ‘participatie avond evenementenbeleid’ voor alle Weerter belanghebbenden georganiseerd.
Een avond met als doel voor het college en de verantwoordelijke ambtenaren om kennis te nemen van de knelpunten en punten ter verbetering op te halen ten aanzien van de uitvoering van het gemeentelijk evenementen beleid.
Deze brief met vragen van Weert Lokaal heeft veel weg van een wel erg late samenvatting van wat er op 24 Mei door de aanwezige Weerter belanghebbenden ter tafel gebracht werd.
Weert Lokaal vraagt nu dus naar de bekende weg.
Het had ze gesierd om direct na 24 Mei deze kat de bel aan te binden.
Wat is de reden dat jij op de hoogte bent van al deze details?
@Valse Kien,
omdat ik de 24e Mei aan deze bijeenkomst heb deelgenomen als belanghebbende burger.
Dat is inderdaad een vraagstuk wat bij de Weerter bevolking leeft. Ze zijn Corona nog niet vergeten en met een vloek in de mond vragen ze zich af waar dit gezeik (org. problemen) vandaan komt.
De voldoening van de samenleving word gehaald uit het samen LEVEN. En die haalt men uit het samen vieren, delen en ervaren. En in veel mindere mate het samen werken, belasting betalen en maar bureaucratische regeltjes op te volgen.
Ik heb zo het idee dat de betreffende wethouder een deel van de punten zal afdoen met “dat is ergens op de gemeente website te vinden” en de rest met “dat zullen we later schriftelijk beantwoorden” of “dan moet je bij iemand anders zijn” (naar voorbeeld van Den Haag).
Een wethouder is dacht ik toch een ambtenaar in functie.
Het is toch een bekendstaand feit dat je ambtenaren niet moet overladen met vragen
en al helemaal niet met vragen waarbij ze moeten denken, want dat kost tijd en geld.
Denk maar niet dat het in Weert anders is.
Verwacht maar niets zinnigs.
Vroeger kon je een wethouder zien als een ambtenaar in functie maar nu is het 100% politicus waarbij het in Weert er op lijkt dat ze als groot voorbeeld Rutte & co hebben. Hierbij wordt, net als bij het kabinet, vaak voorbij gegaan aan democratisch besturen. Dat wil nog steeds zeggen dat de meerderheid beslist en aangezien ze volksvertegenwoordigers zijn zouden ze de wens van de meerderheid van het volk moeten uitvoeren. En dat zou dan weer betekenen dat de kaders van oplossingen b.v. via een enquête zouden moeten worden vastgesteld. En ook betekent het dat iedere volksvertegenwoordiger naar eigen eer en geweten mag stemmen en niet perse de partij politiek moet volgen. Maar die tijden zijn al voorbij sinds er met (partij)politiek is begonnen.
wouw wethouder
Daar gaat je vakantie
of zijn het vragen naar de bekende weg?