Cliënten tevreden over Wmo Weert, maar minder positief over Omnibuzz

Algemeen Uitgelicht Weert Reageer 3 min. leestijd
Foto via Depositphotos (daisy-daisy)

Bijna 90% van de Weertenaren die in 2022 hulp kreeg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is hier positief over. Door de hulp kunnen cliënten beter de dingen doen die zij willen, zich beter redden en is hun kwaliteit van leven groter. Dat blijkt uit onderzoek onder 531 Weertenaren.

Ondersteunende taken goed opgepakt Wethouder Michèle Ferrière: “Gezondheid raakt alles en bepaalt ons welzijn: werk, sport, cultuur, je thuis, je omgeving. Samen bouwen we aan een veerkrachtige gemeente waar we elkaar helpen, ondersteunen en opvangen. Ik ben dan ook blij met de uitkomst van het onderzoek, waaruit blijkt dat we onze ondersteunende taken goed hebben opgepakt”.

Uitkomsten van het onderzoek De meeste inwoners van Weert zijn dus tevreden over de ondersteuning die zij ontvangen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning:

  • 87% van de cliënten vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed (82% in 2021);
  • 83% van de cliënten heeft door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven (80% in 2022);
  • 87% van de cliënten kan zich met de ondersteuning beter redden (83% in 2021).
  • Mensen zijn vooral tevreden over begeleiding, (87%), scootmobielen (86%) en rolstoelen (87%);
  • Over de dienstverlening van Omnibuzz is men minder positief dan het voorgaande jaar (63% in 2022, 73% in 2021). Mogelijk komt dit door tekorten aan vervoerspersoneel en de groeiende zorgbehoefte bij cliënten, waardoor het uitvoeren en het verwerken van rit- en informatieaanvragen gemiddeld meer tijd kost.

Achtergrond

De gemeente Weert voert het cliëntervaringsonderzoek uit, omdat we het belangrijk vinden om te weten hoe onze Wmo-cliënten de ondersteuning ervaren. Daarmee voldoet de gemeente ook aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit te voeren.

Voor de gemeente Weert heeft onderzoeksbureau ZorgfocuZ het onderzoek uitgevoerd. De doelgroep van het CEO bestaat uit inwoners die in 2022 een individuele Wmo-voorziening hebben aangevraagd en ontvangen. Er zijn 1.382 inwoners benaderd om de vragenlijst in te vullen. Dit kon zowel schriftelijk als online. 531 mensen hebben de vragenlijst ingevuld en teruggestuurd.

Het volledige onderzoek is terug te vinden via deze link: https://iwdg.nl/3QFr090 (PDF)

Tags:
Deel dit bericht
Geef reactie