De lokale politieke partij DUS Weert heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders betreffende de handhaving van het vrachtwagenverbod op de Kazernelaan (uitgezonderd bestemmingsverkeer). Dit verbod is al sinds 2010 van kracht, maar de toename van klachten van bewoners over overtredingen hebben geleid tot politieke vragen.
Onnauwkeurige verkeersmetingen
De klachten zijn toegenomen parallel aan de groeiende bedrijvigheid op Kanaalzone II. Aanwonenden hebben meerdere keren contact opgenomen met de gemeente Weert om hun zorgen te uiten. Er zijn verkeerslussen geïnstalleerd om de bewegingen van het verkeer te analyseren, maar volgens DUS Weert zijn deze lussen op de rotonde van Kazernelaan en Uilenweg defect, wat leidt tot onnauwkeurige verkeersmetingen.
Vragen
In de brief vraagt Conny Beenders – van Dooren namens DUS Weert waarom de suggestie van omwonenden om een verkeerslus aan te leggen vóór de afslag naar de Henri Dunantstraat, een bekende sluiproute, niet is opgevolgd. Ook wordt er verwezen naar recente uitspraken van wethouder van Gemert, die bevestigde dat het vrachtverkeer niet over de Kazernelaan geleid zou moeten worden. Ondanks deze verklaringen, blijkt uit de praktijk dat overtredingen van het verbod steeds vaker voorkomen, vooral nu de bouwactiviteiten op Kanaalzone II zijn toegenomen.
DUS Weert vraagt ook om verduidelijking over de handhaving en de mogelijkheden voor verkeerscontroles, en wil antwoord op de vraag tot welke categorie zwaar landbouwverkeer valt.
Lees de brief (PDF): https://wdg.li/nfceczt
Ik denk dat dit het begin is van een hoop ellende. De gemeente heeft toestemming gegeven om nog een paar dozen langs het kanaal te bouwen. Sluis 15 zal dat extra vrachtverkeer niet aankunnen en er zullen dus nog meer vrachtwagens over de kazernelaan komen. Gemeente maakt je maar op voor een hoop klachten en procedures van de bewoners van de kazernelaan en omgeving. Dat krijg je als het college van BenW perse hun eigen zin willen doorvoeren.
terug komend probleem; de overheid presenteert geboden en verboden.
En niet zo weinig ook.
Doch al die geboden en verboden zijn een wassen neus indien er niet gehandhaafd wordt.
Bewegingen analyseren is een kostenpost.
Af en toe een bekeuring is afschrikwekkender dan een analyse.