De gemeente Weert heeft vorige maand ingegrepen na meldingen over de onveilige verkeerssituatie bij het fietspad langs de spoorbrug aan de Zuid-Willemsvaart. Ondanks een afzetting bleven mensen de route gebruiken, terwijl een gevaarlijk gat bij de brug was ontstaan. PvdA Weert en GroenLinks Weert hadden de gemeente om opheldering gevraagd in een brief, waarin zij hun zorgen uitten over de veiligheid van het fietspad.
Verkeersveiligheid spoorbrug
Door de uitspoeling van zand onder het viaduct verdwenen er klinkers, wat leidde tot een gat aan het begin van het fietspad. Ondanks een verkeershek bleven veel fietsers, waaronder scholieren, het pad gebruiken. De gemeente Weert ontving meldingen en nam contact op met ProRail en de Provincie Limburg. Er was aanvankelijk onduidelijkheid over wie verantwoordelijk was voor het herstel.
Excuses van ProRail
De gemeente Weert benaderde alle betrokken partijen om het probleem op te lossen. In eerste instantie was er verwarring over de verantwoordelijkheden. ProRail, die eerder al aan de brug had gewerkt, ontkende aanvankelijk hun verplichting tot herstel. Later erkenden ze echter dat ze contractueel verantwoordelijk waren en boden hun excuses aan. ProRail startte vervolgens met de noodzakelijke herstelwerkzaamheden.
Bouwhekken
Op maandagochtend 22 juli 2024 werden aan beide zijden van de brug hoge bouwhekken geplaatst. Dit was nodig omdat de eerdere afzetting onvoldoende bleek. De bouwhekken zorgden voor een verbetering van de veiligheid totdat de herstelwerkzaamheden voltooid waren.
Fietspad hersteld
Op 17 augustus herstelde ProRail het fietspad. Twee dagen later, op 19 augustus, werden de afzettingen verwijderd, zo is te lezen in een brief van de gemeente Weert. De gemeente heeft ook het belang van goede verlichting langs het fietspad benadrukt bij Railinfratrust (ProRail), de eigenaar van de spoorbrug. Dit verzoek sluit aan bij eerdere initiatieven om LED-verlichting met bewegingssensoren te plaatsen, wat de veiligheid in de avonduren aanzienlijk verhoogt. Of deze verlichting er komt, hangt nu af van de beslissing van Railinfratrust.