De derde dinsdag van september werd dit jaar in stijl gevierd op IKC Leuken. Speciaal voor Prinsjesdag kwamen alle leerlingen met een hoedje op naar school. Onder luid applaus onthaalden zij daar het koninklijk gezelschap, bestaande uit de juffen Margo en Anouk samen met de pas gevormde leerlingenraad. Zij arriveerden per huifkar op het schoolplein, waar de rode loper al voor hen uitlag.
Troonrede
Na een korte toespraak door juf Margo en een feestelijke ronde over het schoolplein trok het gezelschap naar binnen. Hier werden eerst de groepen 7 en 8 van IKC Leuken uitgenodigd om te luisteren naar de troonrede die door de juffen Margo en Anouk werd voorgelezen. In deze troonrede benadrukten de juffen de gezamenlijke verantwoordelijkheid die leerkrachten en ouders dragen om te garanderen dat alle kinderen goede begeleiding ontvangen.
Ook vroegen de juffen bijzondere aandacht voor de Jeelo-projecten waarmee de school werkt. Deze projecten inspireren hen om op een vernieuwende manier met de vakken aan de slag te gaan. “Laten we samen werken aan een onderwijsomgeving waarin elk kind, elke meester en elke juf zich gewaardeerd voelt, goed kan rekenen en lezen, en waar iedereen de ondersteuning krijgt die nodig is om te groeien. Laten we de Jeelo-projecten omarmen als een kans voor innovatie en samenwerking en laten we met trots en vastberadenheid onze gezamenlijke doelen nastreven. Dank u wel”, zo besloten juf Margo en juf Anouk hun troonrede.
Leerlingenraad betrokken bij Prinsjesdag op IKC Leuken
Het eerste Jeelo-project van dit jaar gaat over ‘omgaan met elkaar’, waar de leerlingenraad na afloop van de troonrede een presentatie over gaf. Het was de eerste activiteit waarin de leerlingenraad van de IKC Leuken een belangrijke rol speelt. De school is van mening dat initiatief en overdracht van leerlingen op leerlingen vele malen effectiever kan zijn dan vanuit leerkrachten. “Daarom zijn we ook heel trots op een zeer betrokken en actieve leerlingenraad”, aldus de leerkrachten van IKC Leuken.
De leerlingenraad gaat een aantal keren per schooljaar in gesprek met de directie over ideeën en plannen binnen de school. De leerlingen hebben inbreng en mogen als leerlingenraad ook bepaalde zaken oppakken. Dat lieten ze dan ook merken in hun volledig zelf voorbereide presentatie. Zo spoorden ze hun medeleerlingen aan om goed voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving te zorgen. Bovendien nodigden ze hen uit om contact met de leerlingenraad te zoeken wanneer ze goede ideeën hebben, maar ook wanneer ze hulp kunnen gebruiken.
Koninklijke onderscheidingen
Aansluitend aan de presentatie van de leerlingenraad voerden de leerlingen nog één belangrijke taak uit: ze onderscheidden de leerling met de in hun ogen meest originele hoed met de enige echte koninklijke IKC Leuken-onderscheiding.
Gedurende de dag zullen ook de overige groepen van IKC Leuken om beurten plaatsnemen in de hal om te luisteren naar de officiële toespraken van deze Prinsjesdag en in spanning af te wachten wie er nog meer een koninklijke onderscheiding ontvangt voor zijn of haar originele hoed.
Bekijk hier een sfeerreportage: