De fractie van PvdA Weert uit hun zorgen over de verkeerssituatie op het Stationsplein en bij de Spoortunnel. Er zijn meerdere knelpunten die de veiligheid van voetgangers, fietsers en automobilisten in gevaar brengen. Hieronder worden de belangrijkste problemen toegelicht.
Onveilige verkeerssituaties in de Spoortunnel
Bij het uitkomen van de Spoortunnel ontstaan gevaarlijke situaties doordat fietsers, voetgangers en automobilisten tegelijkertijd groen licht hebben. Dit leidt vaak tot problemen, vooral door de dode hoek van voertuigen. Na eerdere ongelukken, waarvan één dodelijk, vond eerder deze week opnieuw een ongeluk plaats.
Risico’s bij oversteken bij Antje van de Statie
Het oversteken richting het station is vooral voor ouderen, mensen met een visuele beperking en minder validen een uitdaging. De chaos die af en toe heerst bij het station maakt de situatie onoverzichtelijk en onveilig. PvdA Weert pleitte eerder voor een zebrapad, maar dit verzoek werd afgewezen. De fractie benadrukt in de brief nu opnieuw de noodzaak van maatregelen om veilig oversteken mogelijk te maken.
Verlichting Stationsplein schiet tekort
In de avond en nacht is het Stationsplein volgens de PvdA Weert onvoldoende verlicht. Dit zorgt niet alleen voor een gevoel van onveiligheid, maar verhoogt ook het risico op ongelukken. De witte markeringen op de trappen richting de Spoortunnel zijn daarnaast slecht zichtbaar, wat gevaar oplevert voor mensen met een visuele beperking.
De fractie heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd naar oplossingen. Samenvattend willen zij weten:
- Herkent het college deze problemen en deelt het hun zorgen?
- Welke maatregelen staan op de planning om de verkeersveiligheid te verbeteren?
- Is er een langetermijnvisie om structurele oplossingen te realiseren?
Lees de brief (PDF): https://wdg.li/s05zsxu
…en daar komen ze nu alweer achte omdat er een zwaar ongeval heeft 0laatsgevonden Sinds de invulling 2014 is dit een onveilige en onoverzichtelijke situatie en in 2017 is het weer aan de orde geweest.
Nu is het 2024 respectievelijk 10 en 7 jaar later en er is geen verder ontwikkeling /aanpassing geweest.
Diegenen die aan de wieg hebben gestaan vh herontwikkelen stationsplein en doof en blind waren voor kritieken blinken nu nog steeds uit in naïeve ondeskundigheid.
Als de ‘bijna’ ongelukken mee zouden tellen in de beoordeling “onveilig, onoverzichtelijk” zelfs dan was er geen wake-up call bij de deskundigen. Wat wijsheid is in deze daar heb ik geen invloed op. Dat wijsheid ver te zoeken is blijft wel een constatering.
Hier is het eerst doen en dan pas denken ipv andersom !