Een hond vertrouwt ons onvoorwaardelijk, maar wat gebeurt er wanneer dat vertrouwen keer op keer wordt beschaamd door mishandeling en verwaarlozing? Kaat, Nnenna, Hana en Isa zetten zich middels een schoolproject in om hondenmishandeling tegen te gaan.
“Wij zijn Hana, Kaat, Nnenna en Isa van Het College Weert en we zitten in vwo 5. Samen hebben wij voor een schoolproject gekozen om ons in te zetten voor dierenmishandeling en dan specifiek voor honden. Wij willen meer begrip en empathie creëren om het mishandelen van honden tegen te gaan, want helaas is dit in de praktijk nog steeds een groot probleem”, aldus de scholieren.
Volgens de leerlingen geeft maar liefst 56,8% van de ondervraagde hondenbezitters aan bij de aanschaf van hun hond vooraf geen informatie te hebben gekregen, geen puppycursus te hebben gedaan en dat ook niet belangrijk te vinden. Daarnaast geeft 44,3% aan dierenmishandeling niet te melden bij de hiervoor bestemde instanties.
Voorlichting
Hieruit blijkt dus dat veel mensen onvoldoende voorlichting hebben gehad, en dat kan in sommige gevallen voor problemen zorgen, aldus de scholieren. “Denk aan weinig socialisatie; dit houdt in dat de pup moet wennen aan de wereld, aan nieuwe dingen, en moet leren dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.” Ook is er volgens de leerlingen soms sprake van geen of te weinig training: “Als honden geen goede training hebben gehad, kan dit leiden tot onhandelbaar gedrag. Ze kunnen mensen of andere dieren agressief benaderen en krijgen daar de schuld van, terwijl de oorzaak ook bij hun baasje kan liggen.”
Hondenmishandeling verminderen
Het probleem volledig oplossen gaat de leerlingen niet lukken, omdat er veel meer factoren meespelen dan alleen slechte voorlichting. Wel willen zij zich zoveel mogelijk inzetten om het probleem te verminderen. “Dit willen wij doen door mensen aan te sporen beter na te denken over de gevolgen van de aanschaf van een hond zonder voorbereiding, en het niet volgen van cursussen. Ook de mensen die zelf geen hond hebben, maar bijvoorbeeld van buren, vrienden of familieleden horen dat ze een hond willen aanschaffen, willen wij aansporen om dit probleem aan te kaarten bij de persoon in kwestie.”
De leerlingen willen proberen een zo groot mogelijke impact te maken met dit schoolproject en zullen daarom ook in de stad informatie verspreiden via flyers. “Laten we samen werken aan een wereld waarin elke hond liefde, begrip en een veilig thuis krijgt – dat is namelijk het minste wat ze verdienen”, aldus Kaat, Nnenna, Hana en Isa.