Trots zijn ze op elkaar, de oude én nieuwe eigenaren van Saes Weert. Sinds 1 januari van dit jaar staan dochters Kim, Maud en Christel aan het roer van het bedrijf voor huis, tuin en keuken aan de Maaseikerweg in Weert.
Opgegroeid in het familiebedrijf
De twintigers groeiden op in het familiebedrijf, dat sinds 1996 gevestigd is op de huidige locatie. Als kinderen speelden Kim, Christel en Maud al in de kassen en skeelerden ze tussen de planten door. “Van oudere klanten hoor je dat terug wanneer ze erachter komen dat je de ‘dochter van’ bent: ‘Oh, ik heb jou nog zien rondrennen hier!'”, aldus de drie zussen.
Ze hielpen alledrie al op jonge leeftijd de plantjes verzorgen en weten inmiddels overal wel wat vanaf. Ook kregen ze de ondernemersgeest mee van hun ouders: “Hebben we een probleem of zien we ergens kansen, dan gaan we met z’n allen om tafel zitten en komen we op talloze ideeën. Daar sparren we over, tot we tot een plan komen dat we kunnen gaan uitvoeren. Als dat dan klaar is en je krijgt daar positieve reacties op, dan is dat echt genieten!”, aldus Kim.
Slimme Streken van Saes
Neem bijvoorbeeld de Slimme Streken van Saes, die eind vorig jaar werden gelanceerd. Marion: “Dat begon met een klein concept, waarvan we samen probeerden iets leuks te maken. Thijs is nogal handig in klussen en dan wordt er al snel iets opgezet. Als dan blijkt dat het werkt, dan ga je erover nadenken hoe je dat slim in het bedrijf kunt inzetten.” De ondernemers krijgen veel leuke reacties en merken dat hun missie om Weert gezonder te maken aanslaat: “We zien dat er meer groenten en fruit verkocht worden en dat mensen nu ook de andere producten in de winkel zien.”
Naar aanleiding daarvan werd de winkel onlangs nog verbouwd. “De Slimme Streken moesten weg van de entree, omdat het daar warm wordt. Ze moesten naar een gekoelde plek, dus hebben we ervoor gekozen om de verswinkel helemaal uit te breiden en ervoor te zorgen dat alles daar bij elkaar ligt”, zo legt Maud uit. Zij is momenteel druk bezig met de winkelervaring van Saes: hoe kunnen we de winkel anders inrichten om de winkelbelevenis van klanten nog verder te verbeteren?
Derde generatie aan het roer
Maud kan haar passie voor ruimtelijke vormgeving zo ideaal combineren met de overname van het familiebedrijf. “Ik dacht eerst nog dat ik zou gaan doorstuderen, maar heb vorig jaar toch de knop omgezet. Ik doe nu de opleiding ruimtelijke vormgeving en wilde daarmee misschien richting interieur gaan, maar denk dat ik hier veel meer uit kan halen.”
Ook zus Christel volgde een interieuropleiding. Waar zij eerder echter juist wel dacht het bedrijf over te nemen, kwam ze daarop terug toen ze in België de liefde vond. Voor oudste zus Kim was het altijd al duidelijk: “Ik ben er vanaf het begin af aan in gegroeid. Ik heb een deeltijdopleiding gedaan en daarnaast hier gewerkt. In 2019 ben ik in het bedrijf gestapt en de afgelopen zes jaren zijn voorbijgevlogen.”
Kim zal zich vooral bezig gaan houden met de boekhouding van Saes, terwijl Maud zich gaat richten op de marketing en communicatie. Christel blijft op de achtergrond betrokken, maar zal niet zo vaak op de werkvloer te vinden zijn.
Met de camper op pad
Voor trouwe klanten van Saes verandert er dan ook niet veel: hoewel het bedrijf is omgezet van een vof naar een bv en er nu drie eigenaren zijn in plaats van twee, zijn het vooral de gezichten die anders zullen zijn. In plaats van Marion en Thijs, zullen klanten nu vooral Kim en Maud gaan tegenkomen. “Verder blijven we het gewoon doen zoals we het altijd hebben gedaan”, aldus moeder Marion. Zij en vader Thijs blijven nog wel betrokken bij de zaak, maar nemen beetje bij beetje gas terug. “Waar het nodig is komen we meehelpen. Thijs vindt inkopen doen op de veiling een te leuke bezigheid om los te laten en ik zal met name in de verswinkel nog wel mijn steentje bijdragen om de Slimme Streken verder uit te werken.”
Toch gunnen de zussen het hun ouders dat ze vaker met hun camper op pad gaan, en dat wordt gewaardeerd. Marion: “Het is af en toe nog wel moeilijk om de knop om te zetten, maar we weten dat het bedrijf in vertrouwde handen is. Vorig jaar hebben we al de stap genomen om te verhuizen, zodat we niet meer bij het bedrijf wonen. Dat brengt al veel meer rust en dat is het begin van al die stapjes die we nog zullen gaan zetten om de zaak los te laten.”
Nieuwe ontwikkelingen
De dames zijn van plan om Saes te blijven doorontwikkelen, net zoals hun ouders en grootouders dat hebben gedaan. Eerst met de Slimme Streken, die ze nu ook op planten en bloemen toepassen en zo het hele bedrijf door trekken. Maud: “Daarmee proberen we ook de jongeren die net op zichzelf zijn gaan wonen aan te spreken, omdat ze zo op een goedkope manier toch gezond kunnen eten.”
Van daaruit volgen vanzelf weer nieuwe ontwikkelingen, weten de zussen inmiddels uit ervaring. Hun ouders hebben er het volste vertrouwen in dat Kim, Maud en Christel verstandige keuzes maken. “Tegenwoordig moet je er veel meer mee bezig zijn of een investering ook daadwerkelijk opbrengt wat je voor ogen hebt en daar zijn de dames beter in dan wij”, aldus Marion.
Vader Thijs benadrukt dat het vooral belangrijk is dat ze goed nadenken over wat ze doen, en dat kunnen ze wel. Of hij verder nog tips voor ze heeft? “Als we goede raad nodig hebben, komen we toch wel naar je toe!”, roepen zijn dochters. “Dat ze gewoon zichzelf blijven, dat is het belangrijkste”, aldus Thijs.
Drie sets handen
Trots zijn ze op elkaar, en dat mag gezien worden. Daarom liet de familie een standbeeld laten maken met drie sets handen. “Eén set is van Jan en Truus, de ouders van Thijs en oprichters van het bedrijf. Zij zijn in 1968 begonnen met Saes, destijds nog een eenmansbedrijf. Later is Thijs in het bedrijf gekomen en in 1996 zijn wij hier gestart”, zo legt Marion uit. “Dat is dus de tweede set handen, van Thijs en mij. De derde set is van dit jaar: een boks van ieder van de dames in een cirkel om zo te verbintenis tussen hun drieën te symboliseren.”
Ter ere van de overname van Saes Weert door de derde generatie krijgen klanten van dinsdag 22 tot en met vrijdag 25 april bij besteding van minimaal € 20,- een handige Saes Big Shopper cadeau. Er zijn er 1500 te vergeven en op = op!





















